Blink Taal
Meer weten over Blink Taal?
Wil je meer weten over onze aanpak? Maak dan een afspraak met een van onze methodespecialisten.
Spelling en grammatica
Spelling en grammatica zijn integraal onderdeel van Blink Taal en direct gekoppeld aan de rijke thema’s en inhouden van wereldoriëntatie en lezen.
We werken voor zowel spelling als grammatica met de nieuwe didactiek van het vier stappenmodel: onderzoeken – bespreken – instructie – toepassen.
Concreet betekent dit dat kinderen met hun leerkracht spelling- en grammaticale kwesties ‘oprapen’ (= onderzoekend verkennen) uit de rijke contexten die zij tegenkomen in de wereld- en leeslessen.
Voorbeeld spelling
- Onderzoeken. Leerkracht reikt auditief een woord in een zin aan, kinderen denken na over het ‘spellingprobleem’ en proberen het woord correct op te schrijven. Ze overleggen met elkaar en bespreken de schrijfwijze en/of de regel.
- Bespreken. Klassengesprek waarbij de leerkracht indien nodig uitleg geeft over de regel of schrijfwijze. Kinderen noteren dit.
- Instructie. De leerkracht laat zo nodig de instructie zien. De kinderen zoeken andere voorbeelden van de regel of schrijfwijze en oefenen en ‘spelen’ zelf met de regel of de schrijfwijze. Extra oefenen van losse en gecombineerde spellingcategorieën kan ook in de adaptieve extra spelling-tool: voor alle leerlingen of juist de spellingzwakkeren.
- Toepassen. Kinderen passen de regel of kennis over de schrijfwijze toe in hun eigen oude én nieuwe schrijfproducten.
Meer weten over Blink Taal?
Wil je meer weten over onze aanpak? Maak dan een afspraak met een van onze methodespecialisten.
Ik wil een afspraak maken