Zoeken

Volgen en toetsen

Formatief handelen om te weten hoe het gaat

Met Blink Lezen volg en begeleid je de kinderen door middel van formatief handelen. Bij formatief handelen ‘monitort’ de leerkracht tijdens het leerproces constant waar een kind staat. Dit doe je door te kijken naar het werk in hun Leesdossier, ze te observeren, door lees- en boekengesprekken te voeren en door vooral veel feedback en ondersteuning te geven gedurende de lessen. Zo wordt lezen minder een ‘black box’ dat zich alleen in het hoofd van het kind bevindt, maar zie en hoor je hoe kinderen met de teksten bezig zijn.

Leerlingen volgen op leesaspecten

In de lesvoorbereiding geven we per les aan waar je als leerkracht gericht formatief kunt handelen. We vertellen wat je kunt observeren en hoe je dit kunt noteren. De rubrics ‘Leerlingen volgen op leesaspecten’  kun je daarbij gebruiken.

Adaptieve oefentoets

Voor de methode-afhankelijke toetsen (zoals de cito-toets) is het van belang dat kinderen weten welk type vragen ze krijgen en wat er van hen verwacht wordt. Om kinderen hierop voor te bereiden biedt Blink Lezen twee keer per jaar een adaptieve oefentoets aan. De oefentoets biedt daarnaast ook inzicht in waar een kind staat en geeft aanknopingspunten voor verder leren.

Ontdek de wereld.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen