Blink Lezen
Gratis proeflicentie?
Wil je meer weten over Blink Lezen en ben je benieuwd naar lesmateriaal? Vraag dan nu een proeflicentie aan.
Al een Blink account? Log hier in
Volgen en toetsen
Formatief handelen om te weten hoe het gaat
Met Blink Lezen volg en begeleid je de kinderen door middel van formatief handelen. Bij formatief handelen ‘monitort’ de leerkracht tijdens het leerproces constant waar een kind staat. Dit doe je door te kijken naar het werk in hun Leesdossier, ze te observeren, door lees- en boekengesprekken te voeren en door vooral veel feedback en ondersteuning te geven gedurende de lessen. Zo wordt lezen minder een ‘black box’ dat zich alleen in het hoofd van het kind bevindt, maar zie en hoor je hoe kinderen met de teksten bezig zijn.
Leerlingen volgen op leesaspecten
In de lesvoorbereiding geven we per les aan waar je als leerkracht gericht formatief kunt handelen. We vertellen wat je kunt observeren en hoe je dit kunt noteren. De rubrics ‘Leerlingen volgen op leesaspecten’ kun je daarbij gebruiken.
Adaptieve oefentoets
Voor de methode-onafhankelijke toetsen (zoals Diataal, Cito en ICE) is het van belang dat kinderen weten welk type vragen ze krijgen en wat er van hen verwacht wordt. Om kinderen hierop voor te bereiden biedt Blink Lezen twee keer per jaar een adaptieve oefentoets aan. De oefentoetsen zijn ontwikkeld in lijn met de LVS-toetsen van Diatekst, waarmee de ontwikkeling van het tekstbegrip van kinderen wordt gevolgd. De toetsen dienen een didactisch doel; ze geven inzicht in waar een kind staat en geven aanknopingspunten voor verder leren.