Inleiding topic ‘Your online self – Writing topic’
In deze topic ligt het accent op voorbereiding op het schoolexamen Writing. Leerlingen ontdekken met behulp van video’s en voorbeelden hoe ze zichzelf kunnen presenteren op sociale media, hoe ze wat ze daar plaatsen aantrekkelijk kunnen maken en wat samenwerking op sociale media is.
Task ‘Your social media presence’
Leerlingen schrijven hun eigen social media presence: ze maken een profiel voor Facebook, Instagram en Twitter, schrijven een review, een tweet over een nieuwsbericht en een Instagram caption en schrijven een e-mail aan een bedrijf met het verzoek om samenwerking. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Writing social media profiles
- Writing Facebook reviews
- Writing tweets and Instagram posts
- Writing a collaboration email
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest bio’s op Instagram, Twitter en Facebook.
- Je leest reviews over toeristische attracties.
- Je leest een review over Star Wars.
- Je leest tweets over het nieuws.
- Je bekijkt Instagramfeeds van verschillende Instagramgebruikers.
- Je leest Instagram captions van verschillende Instagramgebruikers.
- Je leest een artikel over het schrijven van goede Twitter- en Instagrambio’s.
- Je leest een artikel over hoe je een goede review schrijft.
- Je leest een e-mail met het verzoek om samenwerking.
- Je leest een artikel over het format van een e-mail met het verzoek om samenwerking.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
LEB1-1b. Kan een eenvoudige formele brief of e-mail voldoende begrijpen om adequaat te kunnen reageren.
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet. (B1+)
Instructies lezen
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over waarom mensen aanwezig zijn op sociale media.
- Je kijkt en luistert naar een video over je mening geven op sociale media en op internet.
- Je kijkt en luistert naar een video met reviews over toeristische attracties.
- Je kijkt en luistert naar een reclame voor Instagram.
- Je kijkt en luistert naar een video over Instagram captions.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over Instagrambio’s.
- Je praat over een Facebookbio van een influencer.
- Je praat over het onderwerp van verschillende Instagramfeeds.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
GSA2-1j. Kan deelnemen aan korte gesprekken over belangwekkende onderwerpen in een alledaagse context (A2+).
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
Informatie uitwisselen
GSA2-5c. Kan informatie van persoonlijke aard vragen en geven.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je geeft je mening over een review.
- Je geeft je mening over de boodschap in een reclame voor Instagram.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1e. Kan korte, eenvoudige beschrijvingen geven van gebeurtenissen en activiteiten. (A2+)
SPA2-1g. Kan een verhaal vertellen of iets beschrijven. (A2+)
SPB1-1f. Kan dromen, verwachtingen en ambities beschrijven.
Een publiek toespreken
SPA2-3a. Kan een korte, ingestudeerde, eenvoudige presentatie geven over een vertrouwd onderwerp en kan duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden als hij of zij om herhaling kan vragen en als enige hulp bij het formuleren van het antwoord mogelijk is.
SPA2-3b. Kan een korte, ingestudeerde presentatie geven over een onderwerp dat betrekking heeft op zijn of haar dagelijks leven, kan daarbij kort redenen en verklaringen geven voor meningen, plannen en handelingen en kan een beperkt aantal duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden. (A2+)
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je schrijft een Instagrambio voor een klasgenoot.
- Je schrijft een Twitterbio voor een klasgenoot.
- Je schrijft een bio voor een influencer.
- Je schrijft je eigen Facebook-, Instagram- en Twitterbio.
- Je schrijft een tweet voor een beroemd iemand uit het verleden.
- Je schrijft tweets over het nieuws.
- Je schrijft een review over een toeristische attractie.
- Je schrijft een review over een musical.
- Je schrijft een review over een zelfgekozen onderwerp.
- Je schrijft Instagram captions.
- Je schrijft e-mails met het verzoek om samen te werken.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHB1-1a. Kan persoonlijke brieven en e-mails schrijven of gebruikmaken van andere vormen van sociale media waarin ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen enigszins gedetailleerd worden beschreven.
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Creatief schrijven
SCHA2-4b. Kan in korte, eenvoudige zinnen een persoon beschrijven.
SCHA2-4c. Kan schrijven over alledaagse aspecten van zijn of haar omgeving in zinnen die met elkaar verbonden zijn. (A2+)
SCHA2-4d. Kan zeer kort en elementair gebeurtenissen, activiteiten in het verleden en persoonlijke ervaringen beschrijven. (A2+)
SCHB1-4a. Kan gedetailleerde beschrijvingen geven van bekende onderwerpen binnen het eigen
interessegebied.
SCHB1-4b. Kan verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties op gebeurtenissen beschrijven.
Grammatica onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de present simple en de present continuous gebruikt.
- Je herhaalt het gebruik van de gerund.
- Je herhaalt het gebruik van who en which.
- Je herhaalt de plaats van een bijwoord in een zin.
- Je herhaalt wanneer je de past simple, past continuous en de present perfect gebruikt.
Inleiding topic ‘Kidulthood – Speaking topic’
In deze topic praat en discussieer je met je leerlingen over de weg naar volwassenheid. Leerlingen vertellen en geven hun mening over kind zijn, volwassen zijn, en alles daartussenin. Om ze hiervoor aanknopingspunten te geven kijken ze naar video’s waarin mensen vertellen over volwassen worden en volwassen zijn en een video met advies over veerkrachtig zijn, luisteren ze naar een podcast over
angst om volwassen te worden, kijken ze naar een discussie en lezen ze een tekst over cancel culture en bespreken ze of er verschil is tussen het effect daarvan op volwassenen en op jongeren.
Task 'Your podcast'
Leerlingen maken hun eigen podcast. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Lesson 1: kennismaken met het onderwerp adulthood
- Lesson 2: gevoelens over volwassen te worden en een interview hierover houden
- Lesson 3: de effecten van de cancel culture
- Lesson 4: waarheden en leugens onderzoeken
- Lesson 5: jezelf beschrijven als kind en praten over beroepen en schoolvakken, advies voor brugklassers geven
- Lesson 6: nadenken over je podcast
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de lessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest over iemand die gecanceld is of iemand heeft gecanceld.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over volwassen worden.
- Je kijkt en luistert naar video’s over cancel culture.
- Je kijkt en luistert naar een video over liegen door volwassenen.
- Je kijkt en luistert naar een video met tips om een verhaal op een aantrekkelijke manier te vertellen.
- Je kijkt en luistert naar een video over hoe wat je wilt worden kan veranderen in de loop van de tijd.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin Michelle Obama vertelt over het belang van veerkracht.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin iemand advies geeft om géén podcast te maken.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin verteld wordt over het belang van een outline voor je podcast.
- Je luistert naar een podcast over de angst om volwassen te worden.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUB1-2a. Kan over het algemeen de hoofdpunten volgen van een uitgebreide, informele discussie die rondom hem of haar wordt gevoerd.
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan. (B1+)
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd. (B1+)
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de aspecten van volwassen zijn waar je naar uitkijkt.
- Je maakt afspraken over de manier waarop je in de groep gesprekken en discussies zult voeren.
- Je zoekt uit waarin je groepsleden overeenkomen en verschillen.
- Je interviewt je klasgenoot om na te gaan of die klaar is om volwassen te worden.
- Je solliciteert naar ‘de functie van volwassene’.
- Je discussieert over cancel culture.
- Je praat over situaties waarin jij of iemand anders veerkrachtig moest zijn.
- Je praat over uitdagingen die iemand sterker kunnen maken.
- Je brainstormt over onderwerpen voor een podcast.
- Je praat over welke eigenschap van jouw co-host je het belangrijkste vindt.
- Je zoekt een co-host door middel van speeddates.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1i. Kan te kennen geven het (on)eens te zijn met anderen. (A2+)
GSA2-1j. Kan deelnemen aan korte gesprekken over belangwekkende onderwerpen in een alledaagse context. (A2+)
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
GSB1-1g. Kan beknopt commentaar geven op de standpunten van anderen. (B1+)
Doelgerichte samenwerking
GSA2-3a. Kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken in eenvoudige bewoordingen om dingen te vragen en te verschaffen, eenvoudige informatie te verkrijgen en te bespreken wat er vervolgens moet gebeuren
Zaken regelen
GSA2-4a. Kan afspraken maken
Informatie uitwisselen
GSA2-5c. Kan informatie van persoonlijke aard vragen en geven.
GSA2-5g. Kan vragen stellen en beantwoorden over gewoonten en routines. (A2+)
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je vertelt over jezelf.
- Je praat over hoe de eigenschap waarin je uniek bent invloed heeft op je leven als volwassene.
- Je geeft je mening over wat mensen zeggen over de angst om volwassen te worden.
- Je geeft je mening over wat mensen zeggen over cancel culture.
- Je beschrijft aan je klasgenoten wat er gebeurd is in een situatie waarin iemand gecanceld werd.
- Je vertelt of je zelf te maken hebt gehad met cancel culture.
- Je vertelt over leugentjes die volwassenen jou vertelden en hoe je ontdekte dat het leugens waren.
- Je vertelt een leugen.
- Je vertelt over jouw kindertijd.
- Je praat over schoolvakken die nuttig zouden zijn voor jouw toekomst.
- Je vertelt over je eerste dag op de middelbare school en over welk advies je toen had kunnen gebruiken.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1e. Kan korte, eenvoudige beschrijvingen geven van gebeurtenissen en activiteiten (A2+).
SPA2-1g. Kan een verhaal vertellen of iets beschrijven (A2+).
SPB1-1f. Kan dromen, verwachtingen en ambities beschrijven.
Een publiek toespreken
SPA2-3a. Kan een korte, ingestudeerde, eenvoudige presentatie geven over een vertrouwd onderwerp en kan duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden als hij of zij om herhaling kan vragen en als enige hulp bij het formuleren van het antwoord mogelijk is.
SPA2-3b. Kan een korte, ingestudeerde presentatie geven over een onderwerp dat betrekking heeft op zijn of haar dagelijks leven, kan daarbij kort redenen en verklaringen geven voor meningen, plannen en handelingen en kan een beperkt aantal duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden. (A2+)
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je schrijft afspraken op voor de gesprekken en discussies in jouw groep.
- Je schrijft op wat mensen in een podcast zeggen.
- Je maakt aantekeningen van antwoorden van een klasgenoot in een interview.
- Je schrijft tips op om een goed verhaal te vertellen.
- Je maakt een lijst met eigenschappen waaraan jouw co-host moet voldoen.
- Je schrijft een outline voor een podcast.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Creatief schrijven
SCHA2-4a. Kan in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken beschrijven.
SCHA2-4c. Kan schrijven over alledaagse aspecten van zijn of haar omgeving in zinnen die met elkaar verbonden zijn. (A2+)
Inleiding 'Exam training'
Naast de topics Writing en Speaking biedt Blink Engels in leerjaar 4 ook een apart programma Exam training, dat toegespitst is op het omgaan met de vraagtypen die Cito hanteert voor het CE leesvaardigheid. Leerlingen leren stapsgewijs hoe ze het beste met de verschillende soorten vragen kunnen omgaan en wat ze moeten / kunnen doen om tot het juiste antwoord te komen.