Inleiding topic ‘Your online self – Writing topic’
In deze topic ligt het accent op voorbereiding op het schoolexamen Writing. Leerlingen ontdekken met behulp van video’s en voorbeelden hoe ze zichzelf kunnen presenteren op sociale media, hoe ze wat ze daar plaatsen aantrekkelijk kunnen maken en hoe je een bedrijf om een product kunt vragen voor een review.
Task ‘Your online presence’
Leerlingen schrijven hun eigen online presence: ze maken een profiel voor Facebook, Instagram en Twitter, schrijven een review, een tweet over een nieuwsbericht en een Instagrampost en schrijven een e-mail aan een bedrijf met een verzoek om een review voor een product te schrijven. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Je schrijft profielen voor sociale media
- Je schrijft een review op Facebook
- Je schrijft een tweet
- Je schrijft een Instagrampost
- Je schrijft een e-mail
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest bio’s op Instagram, Twitter en Facebook.
- Je leest reviews over bezienswaardigheden.
- Je leest een review over Star Wars.
- Je leest tweets over het nieuws.
- Je bekijkt Instagramgrids van verschillende Instagramgebruikers.
- Je leest Instagram captions van verschillende Instagramgebruikers.
- Je leest een artikel over het schrijven van goede Twitter- en Instagrambio’s.
- Je leest een artikel over hoe je een goede review schrijft.
- Je leest een e-mail met een verzoek om een product.
- Je leest een artikel over het format van een e-mail met het verzoek om een product.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEA2-1b. Kan elementaire soorten standaardbrieven, faxen (inlichtingen, bestellingen, bevestigingsbrieven, enzovoort) of een algemene kennisgeving over vertrouwde onderwerpen begrijpen (A2+).
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3c. Kan korte, beschrijvende teksten over vertrouwde onderwerpen begrijpen.
Instructies lezen
LEA2-4a. Kan eenvoudige, korte en goed gestructureerde instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over waarom mensen aanwezig zijn op sociale media.
- Je kijkt en luistert naar een video over je mening geven op sociale media en op internet.
- Je kijkt en luistert naar een video met reviews over bezienswaardigheden.
- Je kijkt en luistert naar een reclame voor Instagram.
- Je kijkt en luistert naar een video over Instagram captions.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA2-5b. Kan zich een indruk vormen van de belangrijkste inhoud in een feitelijk nieuwsbericht op televisie.
LUA2-5c. Kan het belangrijkste punt herkennen van nieuwsberichten op televisie waarin verslag wordt gedaan van gebeurtenissen, ongelukken en dergelijke en waarin het beeld het commentaar ondersteunt (A2+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over Instagrambio’s.
- Je praat over een Facebookbio van een influencer.
- Je geeft je mening over een review.
- Je geeft je mening over de boodschap in een reclame voor Instagram.
- Je praat over het onderwerp van verschillende Instagramgrids.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je geeft je mening over een review.
- Je geeft je mening over de boodschap in een reclame voor Instagram.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1a. Kan in een serie korte zinnen informatie geven over zichzelf en anderen.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je schrijft een Instagrambio voor een klasgenoot.
- Je maakt een Twitterbio van een bekend merk af.
- Je schrijft een Twitterbio voor een persoon uit een andere topic.
- Je schrijft een Facebookbio voor een bekende influencer.
- Je schrijft je eigen Facebook-, Instagram- en Twitterbio.
- Je schrijft een tweet voor een persoon uit een andere topic.
- Je schrijft tweets over het nieuws.
- Je maakt een review over een bezienswaardigheid af.
- Je schrijft een review over een product.
- Je schrijft Instagram captions.
- Je schrijft een e-mail met het verzoek om een product.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHA2-1a. Kan een eenvoudig persoonlijk briefje schrijven via de post, e-mail of via andere sociale media.
Notities, berichten, formulieren
SCHA2-2b. Kan eenvoudige en korte notities maken voor zichzelf.
SCHA2-2c. Kan eenvoudige en korte notities maken voor anderen.
Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over andere mensen.
Grammatica onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de present simple en de present continuous gebruikt.
- Je herhaalt het gebruik van de past simple.
- Je herhaalt de woordvolgorde in een zin.
- Je herhaalt de trappen van vergelijking.
Inleiding topic ‘Kidulthood – Speaking topic’
In deze topic praat en discussieer je met je leerlingen over de weg naar volwassenheid. Leerlingen vertellen en geven hun mening over kind zijn, volwassen zijn, en alles daartussenin. Om ze hiervoor aanknopingspunten te geven kijken ze naar video’s waarin mensen vertellen over volwassen worden en volwassen zijn en een video met advies over wat belangrijke eigenschappen zijn om te hebben als
volwassene, en luisteren ze naar een podcast over angst om volwassen te worden. Ze lezen een tekst over ghosting en houden er een discussie over in de klas.
Taks 'Your vlog'
Leerlingen maken hun eigen vlog. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Lesson 1: kennismaken met het onderwerp adulthood
- Lesson 2: gevoelens over volwassen te worden en een interview hierover houden
- Lesson 3: voor- en nadelen van sociale media en een discussie voeren over ghosting
- Lesson 4: waarheden en leugens onderzoeken voor het spel Two truths and one lie
- Lesson 5: jezelf beschrijven als kind en praten over beroepen
- Lesson 6: nadenken over je vlog
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de lessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest over ghosten.
- Je leest over het spel Two truths and one lie.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Lezen om informatie op te doen
LEA1-3a. Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar mogelijk visueel ondersteund wordt.
Instructies lezen
LEA2-4b. Kan regels en bepalingen begrijpen, wanneer deze in eenvoudige taal zijn gesteld (A2+).
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over volwassen worden.
- Je kijkt en luistert naar video’s over het socialemediagebruik van tieners.
- Je kijkt en luistert naar video’s over de voor- en nadelen van sociale media.
- Je kijkt en luistert naar een video over liegen door volwassenen.
- Je kijkt en luistert naar een video over het spel Two truths and one lie.
- Je kijkt en luistert naar een video over hoe wat je wilt worden kan veranderen in de loop van de tijd.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin Michelle Obama vertelt wat ze belangrijke eigenschappen vindt in mensen met wie ze werkt.
- Je kijkt en luistert naar een video over vloggers.
- Je kijkt en luistert naar een vlog over hoe streng ouders zijn.
- Je luistert naar een podcast over de angst om volwassen te worden.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA2-4b. Kan een korte uitleg begrijpen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA2-5c. Kan het belangrijkste punt herkennen van nieuwsberichten op televisie waarin verslag wordt gedaan van gebeurtenissen, ongelukken en dergelijke en waarin het beeld het commentaar ondersteunt (A2+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de aspecten van volwassen zijn waar je naar uitkijkt.
- Je maakt afspraken over de manier waarop je in de groep gesprekken en discussies zult voeren.
- Je leert je groepsleden beter kennen door elkaar te interviewen over waar je goed in bent, wat je leuk vindt en wat je wensen zijn voor de toekomst.
- Je praat over je gevoelens met betrekking tot volwassen worden.
- Je houdt sollicitatiegesprekken om na te gaan of jullie klaar zijn om volwassen te worden.
- Je discussieert over ghosten.
- Je bespreekt wat een white lie is.
- Je bespreekt leugentjes die bij bepaalde situaties gebruikt kunnen worden.
- Je speelt Two truths and one lie.
- Je kiest een medepresentator voor de vlog.
- Je bespreekt vragen over hoe streng jullie ouders zijn.
- Je brainstormt over onderwerpen voor een vlog.
Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
GSA2-1e. Kan vragen wat anderen wel en niet leuk vinden.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
Doelgerichte samenwerking
GSA2-3a. Kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken in eenvoudige bewoordingen om dingen te vragen en te verschaffen, eenvoudige informatie te verkrijgen en te bespreken wat er vervolgens moet gebeuren.
Informatie uitwisselen
GSA2-5a. Kan beperkte informatie uitwisselen over vertrouwde en alledaagse zaken van praktische aard.
GSA2-5b. Kan vragen stellen en beantwoorden over wat men op het werk en in de vrije tijd doet.
GSA2-5c. Kan informatie van persoonlijke aard vragen en geven.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je vertelt over jezelf.
- Je geeft je mening over de voor- en nadelen van sociale media.
- Je geeft je mening over situaties waarin mensen hun mobiele telefoon gebruiken.
- Je praat over wat je wilde worden toen je jong was.
- Je vertelt over jouw kindertijd.
- Je speelt een vlog na.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1e. Kan korte, eenvoudige beschrijvingen geven van gebeurtenissen en activiteiten (A2+).
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je schrijft afspraken op voor de gesprekken en discussies in jouw groep.
- Je schrijft vragen en antwoorden om elkaar beter te leren kennen.
- Je maakt aantekeningen tijdens een interview.
- Je schrijft over je gevoelens met betrekking tot volwassen worden.
- Je schrijft sollicitatievragen en -antwoorden.
- Je schrijft je mening op over het gebruik van een mobiele telefoon in verschillende situaties.
- Je schrijft je mening op over de voor- en nadelen van sociale media.
- Je schrijft je mening op over ghosten.
- Je verzint leugens en waarheden en schrijft ze op.
- Je verzint vragen bij onderwerpen voor je vlog en schrijft ze op.
- Je maakt een lijst met eigenschappen waaraan jouw medepresentator moet voldoen.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2c. Kan een eenvoudige lijst met vragen over zichzelf invullen.
SCHA2-2b. Kan eenvoudige en korte notities maken voor zichzelf.
Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over andere mensen.
Inleiding 'Exam training'
Naast de topics Writing en Speaking biedt Blink Engels in leerjaar 4 ook een apart programma Exam training, dat toegespitst is op het omgaan met de vraagtypen die Cito hanteert voor het CE leesvaardigheid. Leerlingen leren stapsgewijs hoe ze het beste met de verschillende soorten vragen kunnen omgaan en wat ze moeten / kunnen doen om tot het juiste antwoord te komen.