Inleiding topic ‘King Arthur’
Het centrale onderwerp van de eerste topic van leerjaar 3 is King Arthur. De leerlingen maken kennis met King Arthur, de Ridders van de Ronde Tafel, en in het bijzonder Merlin.
Ze praten over wat ze zien, horen en lezen over het verhaal van King Arthur en hoe de verhalen rondom deze koning ontstaan zijn.
Task ‘Merlin’s website’
De taak bestaat uit het ontwerpen van een website voor Merlin die het idee heeft opgevat om lifecoach te worden.
De website bevat een About page, testimonials en een vlog of podcast. De leerlingen werken hun website zelfstandig uit tijdens vier lessen. Daarin:
- doen ze bronnenonderzoek;
- maken ze een opzet voor de website;
- schrijven ze de inhoud van de website.
Ze krijgen hierbij ondersteuning van de tips in de Research assistant. Ze noteren de voortgang van het project in een logboek en leggen een word file aan.
Na de first draft is er een formatieve evaluatieronde aan de hand van beoordelingsmodellen met feedback van de docent, van een medeleerling, en van henzelf, als zelfevaluatie.
De leerlingen leveren hun website, logboek en word file bij de docent in. In les 8 presenteren ze de website aan de rest van de klas.
Het resultaat van de taak kan summatief geëvalueerd worden met het eindbeoordelingsdocument voor de docent.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest de legende van King Arthur.
- Je leest over de dertien schatten van Merlin.
- Je leest over de code of chivalry.
- Je leest feiten over Merlin.
- Je leest een brief van Merlin.
- Je leest een About page van een lifecoach.
- Je leest testimonials van mensen die hebben gewerkt met een lifecoach.
- Je leest websites van lifecoaches.
- Je leest achtergrondinformatie over Merlin.
- Je leest informatie in de Research assistant.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Instructies lezen
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film King Arthur: Legend of the Sword.
- Je kijkt en luistert naar een video over Groot-Brittannië in de tijd van King Arthur.
- Je kijkt en luistert naar een video over het ontstaan van de legende van King Arthur.
- Je kijkt en luistert naar een video over de riddercode.
- Je luistert naar de legende van King Arthur.
- Je luistert naar informatie over Merlin en over de Ridders van de Ronde Tafel.
- Je luistert naar een griezelverhaal.
- Je kijkt en luistert naar een fragment uit de film The Kid Who Would Be King.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin een jonge Merlin zijn magie laat zien.
- Je kijkt en luistert naar vlogs van lifecoaches.
- Je luistert naar een podcast van een lifecoach.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over de legende van King Arthur.
- Je praat met een klasgenoot over een uitspraak over King Arthur.
- Je praat met de klas over welke regels in de riddercode stonden.
- Je praat over een griezelverhaal waarin Merlin voorkomt.
- Je praat over het advies van lifecoaches met een klasgenoot.
- Je praat over een pakkende kop voor een About page en diensten van lifecoaches met een klasgenoot.
- Je bespreekt je onderwerp voor een vlog of podcast van Merlin met een klasgenoot.
- Je vertelt in groepen legendes aan elkaar die je verzint aan de hand van illustraties op dobbelstenen.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
Informatie uitwisselen
GSB1-5a. Kan eenduidige feitelijke informatie achterhalen en doorgeven.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de dertien schatten van Merlin: welke schat heb je gekozen en waarom?
- Je presenteert je eigen website aan klasgenoten.
- Je neemt een podcast of een vlog op voor Merlin.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPB1-1a. Kan eenvoudige beschrijvingen geven van diverse vertrouwde onderwerpen binnen zijn of haar interessegebied.
SPB1-1c. Kan gedetailleerd verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties beschrijven.
Een publiek toespreken
SPB1-3b. Kan in het kort zaken uitleggen en toelichten.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt beschrijvingen bij illustraties uit een stripverhaal over King Arthur.
- Je beschrijft de Ridders van de Ronde Tafel en Merlin.
- Je schrijft het einde van een verhaal over een ontmoeting met Merlin.
- Je schrijft een About page voor Merlin.
- Je schrijft drie testimonials voor Merlin.
- Je schrijft een script voor een vlog of podcast voor Merlin.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Verslagen en opstellen
SCHB1-3a. Kan een kort, eenvoudig verslag schrijven volgens een vast format.
SCHB1-3b. Kan korte, eenvoudige opstellen schrijven over belangwekkende onderwerpen (B1+).
Creatief schrijven
SCHB1-4a. Kan gedetailleerde beschrijvingen geven van bekende onderwerpen binnen het eigen interessegebied.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de past simple en de past continuous moet gebruiken.
- Je herhaalt wanneer je de past simple en de present perfect moet gebruiken.
- Je leert het verschil te herkennen tussen adjectives en adverbs en hoe je ze moet gebruiken.
- Je herhaalt linking words en hoe je ze moet gebruiken.
Inleiding topic ‘Fake news’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over de invloed van (nep)nieuws. Ze lezen, kijken en luisteren naar verschillende nieuwsbronnen en leren nepnieuws te ontkrachten.
Task ‘Your vlog or podcast’
In de taak onderzoeken ze een complottheorie. Ze ontkrachten deze vervolgens in een vlog of podcast.
Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Ze lezen krantenkoppen en nieuwsberichten;
- Ze leren hoe ze kunnen achterhalen of een bericht echt of nep is;
- Ze lezen artikelen en kijken en luisteren naar vlogs en podcasts waarin complottheorieën worden ontkracht;
- Ze oefenen met het maken van notecards en introductions bij vlogs en podcasts.
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak, waarbij ze zelfstandig complottheorieën onderzoeken en er een uitkiezen die ze gaan ontkrachten en verwerken tot een vlog of podcast.
Het resultaat van de taak kan summatief geëvalueerd worden met het eindbeoordelingsdocument voor de docent.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest een onderzoeksrapport over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen en een interview over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je leest krantenkoppen.
- Je leest een artikel waarin complottheorieën over de maanlanding worden ontkracht.
- Je leest notecards.
- Je leest artikelen over complottheorieën die je zelf zoekt tijdens Step 1, Research van de taak.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over een radio-uitzending die veel ophef veroorzaakte.
- Je luistert naar een nieuwsbericht uit 1947 over een ufo.
- Je kijkt en luistert naar een video over wat er echt gebeurde in Roswell in 1947.
- Je kijkt en luistert naar een video over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je luistert naar een advies van een politiek commentator.
- Je kijkt en luistert naar een video over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je kijkt en luistert naar wat ooggetuigen van het instorten van het World Trade Center te vertellen hebben.
- Je kijkt en luistert naar een video over complottheorieën.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin redenen gegeven worden waarom de maanreis nooit heeft plaatsgevonden.
- Je kijkt en luistert naar een voorbeeldvlog waarin argumenten voor chemtrails besproken en ontkracht worden.
- Je luistert naar een voorbeeldpodcast waarin een complottheorie over Shakespeare besproken en ontkracht wordt.
- Je luistert naar een advies van een politiek commentator.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over een radio-uitzending.
- Je praat over hoe de gebeurtenissen bij het zien van een ufo effect op elkaar hadden.
- Je praat over ufo’s en welk verschil het had gemaakt als mensen artikelen over ufo’s hadden gecontroleerd.
- Je praat over wat er gebeurd is op 11 september 2001.
- Je praat over een theorie over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je praat over verschillende complottheorieën.
- Je bespreekt wat belangrijk is als je complottheorieën wilt ontkrachten.
- Je praat over introductions bij een podcast of vlog.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
Informatie uitwisselen
GSB1-5g. Kan met enig vertrouwen verzamelde feitelijke informatie over vertrouwde alledaagse en niet-alledaagse zaken binnen zijn of haar vakgebied uitwisselen, controleren en bevestigen (B1+).
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je presenteert een complottheorie of ontkracht er een.
- Je geeft je mening over een vlog.
- Je presenteert jouw gekozen complottheorie en de redenen dat die niet waar is in een podcast of een vlog.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Een publiek toespreken
SPB1-3a. Kan een voorbereide presentatie of spreekbeurt houden over een vertrouwd onderwerp binnen zijn of haar gebied, die helder genoeg is om het grootste deel van de tijd moeiteloos te worden gevolgd en waarin de belangrijkste punten met een redelijke mate van nauwkeurigheid worden uitgelegd en kan vragen beantwoorden naar aanleiding van de presentatie, maar moet soms om herhaling vragen als er snel is gesproken.
SPB1-1j. Kan een argument zo goed ontwikkelen dat het meestal probleemloos kan worden gevolgd (B1+).
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je vult formulieren in.
- Je schrijft korte samenvattingen van twee nieuwsberichten.
- Je schrijft je mening op.
- Je vat gevonden informatie samen en schrijft je aantekeningen in het kort op notecards.
- Je schrijft een introduction bij jouw vlog of podcast.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Verslagen en opstellen
SCHB1-3c. Kan met enig vertrouwen verzamelde feitelijke informatie over vertrouwde alledaagse en niet-alledaagse zaken binnen zijn of haar vakgebied samenvatten, in een verslag opnemen en becommentariëren (B1+).
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de present simple en present continuous moet gebruiken.
- Je leert hoe je terugverwijst naar mensen en dingen met who, which, that en where.
- Je leert hoe je de passive moet gebruiken in de tegenwoordige en verleden tijd.
- Je leert hoe je de -ing form moet gebruiken.
Inleiding topic 'Into the Wild'
In deze topic staat de film Into the Wild centraal. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Chris McCandless, een Amerikaanse rijkeluiszoon die de materiële wereld ontvlucht in de wildernis van Alaska. Samen bekijken jullie fragmenten uit de film, luisteren jullie naar audiofragmenten en lezen jullie delen uit het boek Into the Wild van Jon Krakauer.
Task ‘A survival story’
In de taak richten de leerlingen zich op survival stories, die ze schrijven, opnemen en voorzien van geluidseffecten. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Ze lezen en luisteren naar een voorbeeld van een waargebeurd overlevingsverhaal;
- Ze ontdekken wat de opbouw en criteria zijn voor een goed overlevingsverhaal;
- Ze oefenen met de schrijftechniek show, don’t tell, en het verzinnen van een verhaal rondom geluidseffecten.
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak, waarbij ze zelfstandig een overlevingsverhaal vertellen inclusief geluidseffecten. Het resultaat van de taak kan summatief geëvalueerd worden met het eindbeoordelingsdocument voor de docent.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je leest ansichtkaarten.
- Je leest een afscheidsberichtje.
- Je leest survival stories.
- Je leest informatie over een onherbergzaam gebied.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
LEB2-3b. Kan literaire en non-fictie teksten lezen met een redelijke mate van begrip voor het geheel en voor details.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film Into the Wild.
- Je kijkt en luistert naar een filmpje over het leven van Chris als kind en tiener.
- Je luistert naar iemand die iets over Chris vertelt.
- Je luistert naar fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je kijkt en luistert naar hoe het afloopt met Chris.
- Je kijkt en luistert naar een filmpje over Juliane Koepcke en haar overlevingsverhaal.
- Je kijkt en luistert naar een filmpje over de schrijftechniek show, don’t tell.
- Je luistert naar voorbeelden van survival audio stories.
- Je luistert naar geluidseffecten.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen
LUB1-1a. Kan helder uitgesproken spraak volgen die in alledaagse conversatie tot hem of haar gericht wordt, maar zal soms moeten vragen om herhaling van bepaalde woorden en zinnen.
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over Chris en zijn persoonlijkheid.
- Je praat over Chris en de relatie met zijn familie.
- Je praat over de reden waarom Chris vertrekt.
- Je praat over wat jij zou doen als je net zo ongelukkig was als Chris.
- Je praat over de reis van Chris.
- Je praat over overeenkomsten tussen het boek Into the Wild en de film naar het boek.
- Je praat over wie Chris ontmoet tijdens zijn reis.
- Je praat over waarom Chris naar Alaska wil.
- Je praat over Chris, zijn visie op het leven, en wat je daarvan vindt.
- Je praat over hoever je zou gaan om te bereiken waarin je gelooft.
- Je praat over de afscheidskaarten van Chris.
- Je praat over de overlevingsmogelijkheden van Chris in Alaska.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1j. Kan deelnemen aan korte gesprekken over belangwekkende onderwerpen in een alledaagse context (A2+).
GSB1-1a. Kan gevoelens uiten en op gevoelens van anderen reageren.
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies.
GSB1-1c. Kan zijn of haar meningen en reacties overbrengen met betrekking tot oplossingen voor problemen of praktische vragen.
GSB1-5e. Kan enig initiatief nemen in een vraaggesprek of consult, maar is in de interactie erg afhankelijk van de vragensteller.
Informatie uitwisselen
GSA2-5h. Kan vragen stellen en beantwoorden over tijdverdrijf en vroegere of toekomstige activiteiten (A2+).
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest survival stories voor.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPB1-1a. Kan eenvoudige beschrijvingen geven van diverse vertrouwde onderwerpen binnen zijn of haar interessegebied.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt aantekeningen bij een luisterfragment en een deel van de film.
- Je maakt een filmscript af.
- Je schrijft twee afscheidsberichtjes.
- Je past de show, don’t tell-techniek toe.
- Je schrijft een verhaal op basis van geluidseffecten.
- Je schrijft survival stories.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHB1-1a. Kan persoonlijke brieven en e-mails schrijven of gebruikmaken van andere vormen van sociale media waarin ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen enigszins gedetailleerd worden beschreven.
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Creatief schrijven
SCHB1-4a. Kan gedetailleerde beschrijvingen geven van bekende onderwerpen binnen het eigen interessegebied.
SCHB1-4c. Kan een verhaal schrijven over een onderwerp dat hem / haar interesseert.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt het gebruik van de past simple.
- Je herhaalt het gebruik van de past perfect.
- Je leert hoe je bepaalde voorzetsels gebruikt.
- Je leert over woordvolgorde in Engelse zinnen.
Inleiding topic ‘Raise your voice’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over verschillende protesten en over wat er nodig is om zelf een protest te organiseren. Ze lezen over en kijken naar fragmenten over onder andere de Black Lives Matter-beweging, wat er gebeurde met George Floyd en Trayvon Martin en over protesten tegen wapengeweld op Amerikaanse scholen.
Task ‘An opinion article’
Leerlingen onderzoeken zelfstandig een onderwerp waarover ze hun mening willen geven in hun opinieartikel. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Ze lezen artikelen en kijken naar video’s met verschillende standpunten over gun control.
- Ze denken na over de verschillen tussen feiten en meningen.
- Ze leren hoe ze overtuigend kunnen schrijven met behulp van (tegen-)argumenten.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest getuigenissen over de dood van George Floyd.
- Je leest een aantal reacties op de Black Lives Matter-protesten naar aanleiding van de dood van George Floyd.
- Je leest getuigenissen uit de rechtszaak tegen Derek Chauvin, de politieagent die beschuldigd werd van de dood van George Floyd.
- Je leest protestborden.
- Je leest een brochure over hoe school shooters zich kunnen uiten voordat ze geweld gebruiken.
- Je leest een artikel over de beschieting op een school in Parkland, Florida.
- Je leest posts op sociale media.
- Je leest argumenten voor en tegen strengere gun control laws.
- Je leest een opinieartikel waarin de schrijver zijn mening geeft over strengere gun control laws.
- Je leest een tekst over de structuur van een goed opinieartikel.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
LEB2-2a. Kan snel lange, complexe teksten doorlezen en de relevante details vinden.
LEB2-2b. Kan snel de inhoud en relevantie herkennen van nieuwsberichten, artikelen en verslagen over uiteenlopende professionele onderwerpen en dan beslissen of nadere bestudering de moeite waard is.
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
LEB2-3a. Kan artikelen en verslagen over hedendaagse problemen begrijpen, waarin de schrijvers bepaalde stellingen of standpunten innemen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over de Black Lives Matter-protesten.
- Je kijkt en luistert naar een video over de dood van Trayvon Martin.
- Je kijkt en luistert naar een video over de dood van George Floyd.
- Je kijkt en luistert naar een video over de uitspraak in de rechtszaak tegen de agent die beschuldigd werd van George Floyds dood.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin jongens van kleur vertellen hoe ze het ervaren om op te groeien in Amerika.
- Je kijkt en luistert naar een video over de protesten tegen wapengeweld in Amerika.
- Je kijkt en luistert naar een video over hoe je een school shooting kunt voorkomen.
- Je kijkt en luistert naar een video over Amerikanen die voor het privébezit van wapens zijn.
- Je kijkt en luistert naar een video met argumenten voor gun control laws.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin een spreker tegenargumenten gebruikt en weerlegt om zijn mening over te dragen.
- Je kijkt en luistert naar een video over de voor- en nadelen van de zomertijd.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUB1-2a. Kan over het algemeen de hoofdpunten volgen van een uitgebreide, informele discussie die rondom hem of haar wordt gevoerd.
LUB2-2a. Kan met enige inspanning veel volgen van wat rond hem of haar gezegd wordt, maar kan het moeilijk vinden effectief deel te nemen aan een gesprek met meerdere ‘native speakers’ die hun taal op geen enkele wijze aanpassen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
LUB2-5a. Kan de meeste nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma’s op de televisie en via internet verstaan.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over wat je weet over de Black Lives Matter-protesten en de beweging.
- Je praat over wat jij zou doen in de situatie van Trayvon Martin.
- Je praat over wat je denkt dat er echt gebeurd is tussen George Zimmerman en Trayvon Martin.
- Je praat over hoe je je voelt na het kijken van de video over George Floyd.
- Je bespreekt wat je vindt van de meningen over de Black Lives Matter-protesten.
- Je bespreekt je conclusies over de getuigenissen uit de rechtszaak van Derek Chauvin.
- Je praat over wat je vindt van de uitspraak in de rechtszaak tegen Derek Chauvin en wat president Biden daarover zei.
- Je praat over wat jongeren van kleur zeggen over hoe ze hun leven in Amerika vinden.
- Je praat over de redenen waarom veel Amerikanen een wapen bezitten en wat je daarvan vindt.
- Je debatteert over gun control laws.
- Je praat over feiten en opinies en de balans ertussen in een opinieartikel.
- Je praat over persuasive language op protestborden.
- Je bespreekt tegenargumenten in een video en hoe de spreker ze weerlegt.
- Je bespreekt of je mening over wapens veranderd is tijdens de les.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1c. Kan zijn of haar meningen en reacties overbrengen met betrekking tot oplossingen voor problemen of praktische vragen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
GSB1-1g. Kan beknopt commentaar geven op de standpunten van anderen (B1+).
Formele discussies en bijeenkomsten
GSB1-2a. Kan een standpunt helder overbrengen, maar heeft er moeite mee om in debat te gaan.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
n.v.t.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
n.v.t.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je beantwoordt commentaren op de dood van George Floyd.
- Je schrijft korte samenvattingen van de getuigenissen uit de rechtszaak tegen Derek Chauvin.
- Je schrijft een oordeel over de schuld of onschuld van Derek Chauvin.
- Je beschrijft wat er gebeurde tijdens de beschieting van de school in Parkland, Florida.
- Je beschrijft de voor- en nadelen van beveiligingsmaatregelen tegen beschietingen op scholen.
- Je schrijft tweets.
- Je maakt een actieplan voor een protest.
- Je maakt protestborden.
- Je schrijft een speech.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHB1-1a. Kan persoonlijke brieven en e-mails schrijven of gebruikmaken van andere vormen van sociale media waarin ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen enigszins gedetailleerd worden beschreven.
SCHB1-1c. Kan deelnemen aan discussies over bekende thema’s of over thema’s uit het interessegebied via sociale media zoals internet.
Verslagen en opstellen
SCHB1-3b. Kan korte, eenvoudige opstellen schrijven over belangwekkende onderwerpen (B1+).
SCHB2-3a. Kan teksten schrijven waarin argumenten worden uitgewerkt en onderbouwd.
Creatief schrijven
SCHB1-4a. Kan gedetailleerde beschrijvingen geven van bekende onderwerpen binnen het eigen interessegebied.
SCHB1-4b. Kan verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties op gebeurtenissen beschrijven.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt hoe je if sentences
- Je herhaalt hoe je indirect speech
- Je herhaalt de modal verbs.
- Je herhaalt manieren om de future uit te drukken.
Inleiding topic ‘Time after time’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over reizen in de tijd: ze reizen terug de geschiedenis in, maar ook naar de toekomst. Ze bekijken, beluisteren en bespreken materiaal over de ontwikkeling van cultuur in de loop van de tijd, en denken na over reizen naar het verleden en hoe je zou kunnen bewijzen dat je uit de toekomst komt. Ze kijken naar fragmenten van films over steden in de toekomst en maken een infographic over Londen in 2050.
Task ‘A video from the future’
Leerlingen gaan een video maken over hun dagelijks leven in 2050. Ze doen zelfstandig onderzoek naar ontwikkelingen van buitenaf die hun leven beïnvloeden, zoals klimaat, politiek en techniek. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Ze bekijken video’s waarin de toekomst op verschillende manieren wordt weergegeven.
- Ze oefenen met het krijgen van meer zelfvertrouwen voor de camera.
- Ze maken notecards over een dag in het leven in 2050.
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest wat experts denken over de toekomst van sociale media.
- Je leest over de toekomst van adverteren en marketing.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over historische gebeurtenissen.
- Je kijkt en luistert naar een video over de ontwikkeling van muziekspelers.
- Je kijkt en luistert naar een video over tijdreizigers.
- Je kijkt en luistert naar fragmenten uit films uit het verleden die onze tijd verbeelden.
- Je kijkt en luistert naar fragmenten uit moderne films over de toekomst.
- Je kijkt en luistert naar een video met informatie over leven in steden in de toekomst.
- Je kijkt en luistert naar een video met informatie over hoe we in het jaar 2050 leven.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin iemand laat zien hoe technologie je leven beïnvloedt in de toekomst.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin iemand haar ochtendgewoontes beschrijft in het jaar 2050.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin iemand uitlegt hoe je goed kunt presenteren voor de camera.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin iemand haar dag beschrijft.
- Je luistert naar geluiden uit het verleden.
- Je luistert naar een podcast over leven in een stad in de toekomst.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
LUB2-5a. Kan de meeste nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma’s op de televisie en via internet verstaan.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over verschillende periodes in de tijd.
- Je praat over mode en muziek uit een bepaald decennium.
- Je praat over de verbeelding van de toekomst in films.
- Je praat over een infographic over Londen in 2050.
- Je praat over ontwikkelingen die voorspeld worden voor het jaar 2050 en de voor- en nadelen ervan.
- Je praat over hoe nuttig je een toekomstige technologie vindt.
- Je bespreekt video-opnames met een klasgenoot.
- Je bespreekt notecards met een klasgenoot.
- Je doet een waarzegrollenspel.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1c. Kan zijn of haar meningen en reacties overbrengen met betrekking tot oplossingen voor problemen of praktische vragen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
GSB1-1e. Kan zijn of haar gedachten tot uiting brengen over abstracte of culturele onderwerpen zoals muziek en films (B1+).
Informatie uitwisselen
GSB1-5i. Kan een kort verhaal, artikel, lezing, discussie, vraaggesprek of documentaire samenvatten, er zijn of haar mening over geven en nadere vragen over details beantwoorden (B1+).
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je beschrijft een aantal moderne items aan iemand uit het verleden.
- Je praat over wat je hoopt voor de toekomst.
- Je bespreekt een tekst die je schrijft over een dag in het jaar 2050.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPB1-1a. Kan eenvoudige beschrijvingen geven van diverse vertrouwde onderwerpen binnen zijn of haar interessegebied.
SPB1-1b. Kan op een eenvoudige manier over gebeurtenissen berichten of beschrijvingen geven.
SPB1-1d. Kan details vertellen van onverwachte gebeurtenissen.
SPB1-1f. Kan dromen, verwachtingen en ambities beschrijven.
Een publiek toespreken
SPB1-3b. Kan in het kort zaken uitleggen en toelichten.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een time travel-logboek over mode en muziek.
- Je beschrijft ideeën uit films uit het verleden over ons heden.
- Je maakt een infographic van Londen in 2050.
- Je beschrijft wat je hoopt voor de toekomst.
- Je beschrijft jouw dag(deel) in het jaar 2050.
- Je schrijft notecards over een dag in het jaar 2050.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Verslagen en opstellen
SCHB1-3a. Kan een kort, eenvoudig verslag schrijven volgens een vast format.
SCHB1-3b. Kan korte, eenvoudige opstellen schrijven over belangwekkende onderwerpen (B1+).
Creatief schrijven
SCHB1-4b. Kan verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties op gebeurtenissen beschrijven.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt de passive en breidt je kennis ervan uit.
- Je herhaalt de past, present en future.
- Je leert hoe je zinnen maakt met -ing en -ed clauses.
- Je herhaalt de woordvolgorde in het Engels en breidt je kennis ervan uit.