Inleiding Topic "King Arthur"
Het centrale onderwerp van de eerste topic van leerjaar 3 is King Arthur. De leerlingen maken kennis met King Arthur, Merlin en de Ridders van de Ronde Tafel. Ze praten over wat ze zien, horen en lezen over het verhaal van King Arthur en spelen twee scènes uit het begin van het verhaal na.
Task ‘Your coat of arms’
De taak bestaat uit het ontwerpen van hun eigen coat of arms en het beschrijven daarvan. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Understanding coats of arms
- Understanding symbols and colours
- Understanding animals and mottos
- Describing places
- Explaining your choices
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest de legende van Koning Arthur.
- Je leest over de 13 schatten van Merlin.
- Je leest een beschrijving van een coat of arms.
- Je leest eisen die aan nieuwe Ridders voor de Ronde Tafel worden gesteld.
- Je leest hoe je een coat of arms kunt krijgen.
- Je leest over de betekenis van kleuren in een coat of arms.
- Je leest over de betekenis van symbolen in een coat of arms.
- Je leest over de betekenis van dieren in een coat of arms.
- Je leest over een aantal Ridders van de Ronde Tafel.
- Je leest middeleeuwse en moderne motto’s.
- Je leest beschrijvingen van belangrijke plaatsen voor Koning Arthur.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3c. Kan korte, beschrijvende teksten over vertrouwde onderwerpen begrijpen.
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
Instructies lezen
LEA2-4a. Kan eenvoudige, korte en goed gestructureerde instructies begrijpen.
LEA2-4b. Kan regels en bepalingen begrijpen, wanneer deze in eenvoudige taal zijn gesteld. (A2+)
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film King Arthur: Legend of the Sword.
- Je kijkt en luistert naar een video en een animatie over coats of arms.
- Je kijkt en luistert naar een video over Groot-Brittannië in de tijd van Koning Arthur.
- Je kijkt en luistert naar een video over de riddercode.
- Je luistert naar de legende van Koning Arthur.
- Je luistert naar informatie over Merlin en over de Ridders van de Ronde Tafel.
- Je luistert naar een griezelverhaal.
- Je luistert naar ridders die iets over zichzelf vertellen.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA2-4b. Kan een korte uitleg begrijpen.
LUB1-4a. Kan eenvoudige technische informatie begrijpen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over de legende van Koning Arthur.
- Je speelt twee scènes uit het begin van de legende na.
- Je praat met de klas over welke regel uit de riddercode jij belangrijk vindt.
- Je praat met een klasgenoot over de Ridders van de Ronde Tafel: leefden ze wel of niet volgens de riddercode?
- Je praat over de 13 schatten van Merlin: welke schat heb je gekozen en waarom?
- Je speelt in groepen een raadspel over onderwerpen die te maken hebben met coat of arms en Koning Arthur, waarin je woorden op kaartjes beschrijft en raadt.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
Doelgerichte samenwerking
GSA2-3a. Kan communiceren over eenvoudige en alledaagse taken in eenvoudige bewoordingen om dingen te vragen en te verschaffen, eenvoudige informatie te verkrijgen en te bespreken wat er vervolgens moet gebeuren.
Informatie uitwisselen
GSA2-5b. Kan vragen stellen en beantwoorden over wat men op het werk en in de vrije tijd doet.
GSA2-5f. Kan directe feitelijke informatie achterhalen en doorgeven. (A2+)
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je presenteert je eigen coat of arms aan elkaar.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1a. Kan in een serie korte zinnen informatie geven over zichzelf en anderen.
SPA2-1b. Kan in eenvoudige bewoordingen mensen, plaatsen en bezittingen beschrijven.
SPA2-1g. Kan een verhaal vertellen of iets beschrijven. (A2+)
Een publiek toespreken
SPA2-3a. Kan een korte, ingestudeerde, eenvoudige presentatie geven over een vertrouwd onderwerp en kan duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden als hij of zij om herhaling kan vragen en als enige hulp bij het formuleren van het antwoord mogelijk is.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt beschrijvingen van ridders op basis van hun coat of arms.
- Je schrijft welk dier je voor een bepaalde ridder hebt gekozen en waarom.
- Je maakt een beschrijving van elk onderdeel in jouw coat of arms.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK)”
Creatief schrijven
SCHA2-4a. Kan in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken beschrijven.
SCHA2-4b. Kan in korte, eenvoudige zinnen een persoon beschrijven.
SCHA2-4c. Kan schrijven over alledaagse aspecten van zijn of haar omgeving in zinnen die met elkaar verbonden zijn. (A2+)
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je leert wanneer je de present simple en de present perfect moet gebruiken.
- Je leert hoe je kunt terugverwijzen naar iemand of iets: who or which.
- Je leert hoe je zinnen met elkaar kunt verbinden: and, because, if, or, since, so, when
Inleiding topic ‘Fake news’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over de invloed van (nep)nieuws. Ze lezen, kijken en luisteren naar verschillende nieuwsbronnen en ontwikkelen zich tot fact checkers.
Task ‘Your fake news quiz input
Leerlingen bereiden hun input voor de Fake News Quiz voor door drie nieuwsberichten te zoeken en daar een script over te schrijven. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Reading and listening to news items
- Deciding which news is fake and which is real
- Writing short news item scripts
- Presenting news items
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest onderzoeksrapporten over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je leest krantenartikelen met vreemd nieuws.
- Je leest krantenkoppen.
- Je leest een nieuwsbericht over chats met vrienden tijdens de digitale les.
- Je leest een nieuwsbericht over het stelen van een haai.
- Je leest een nieuwsbericht over een ondervraging door de politie.
- Je leest een nieuwsbericht over Prince Harry.
- Je leest een nieuwsbericht over een vals rijbewijs.
- Je leest een nieuwsbericht over een meisje dat haar hondje verfde.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een video’s over een radio-uitzending die veel ophef veroorzaakte.
- Je kijkt en luistert naar een video over een ufo.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin verteld wordt waarom factchecken belangrijk is.
- Je kijkt en luistert naar een video over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je kijkt en luistert naar een video over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je kijkt en luistert naar mensen die iets zeggen over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je kijkt en luistert naar een video over fake corona news.
- Je kijkt en luistert naar een voorbeeld van de Fake News Quiz.
- Je kijkt en luistert naar video’s waarin besproken wordt of The Simpsons de toekomst hebben voorspeld.
- Je kijkt en luistert naar video’s over hoe je na kunt gaan of nieuws echt is of niet.
- Je kijkt en luistert naar video’s met tips om het nieuws goed te presenteren.
- Je luistert naar een nieuwsbericht over een ufo.
- Je luistert naar een advies van een politiek commentator.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over een radio-uitzending.
- Je praat over hoe de gebeurtenissen bij het zien van een ufo effect op elkaar hadden.
- Je praat over wat er in het echt is neergestort bij Roswell, USA.
- Je bespreekt met de klas waarom factchecken belangrijk is.
- Je praat over wat er gebeurd is op 11 september 2001.
- Je praat over een theorie over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je praat over welke bronnen overtuigend zijn.
- Je doet mee aan een Fake News Quiz.
- Je praat over wat er op een foto staat.
- Je praat over wat je denkt dat het nieuws achter een foto is.
- Je praat over of een foto echt of nep is.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
GSA2-1i. Kan te kennen geven het (on)eens te zijn met anderen. (A2+)
Informatie uitwisselen
GSA2-5f. Kan directe feitelijke informatie achterhalen en doorgeven. (A2+)
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over welk krantenbericht echt is en welk krantenbericht niet en waarom.
- Je presenteert het nieuws.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1b. Kan in eenvoudige bewoordingen mensen, plaatsen en bezittingen beschrijven.
SPA2-1e. Kan korte, eenvoudige beschrijvingen geven van gebeurtenissen en activiteiten. (A2+)
SPA2-1g. Kan een verhaal vertellen of iets beschrijven. (A2+)
Een publiek toespreken
SPA2-3a. Kan een korte, ingestudeerde, eenvoudige presentatie geven over een vertrouwd onderwerp en kan duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden als hij of zij om herhaling kan vragen en als enige hulp bij het formuleren van het antwoord mogelijk is.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een tijdlijn.
- Je schrijft scripts om het nieuws te presenteren.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK)”
Notities, berichten, formulieren
SCHA2-2b. Kan eenvoudige en korte notities maken voor zichzelf.
SCHA2-2c. Kan eenvoudige en korte notities maken voor anderen.
Creatief schrijven
SCHA2-4c. Kan schrijven over alledaagse aspecten van zijn of haar omgeving in
zinnen die met elkaar verbonden zijn. (A2+)
SCHA2-4d. Kan zeer kort en elementair gebeurtenissen, activiteiten in het verleden
en persoonlijke ervaringen beschrijven. (A2+)
Grammatica onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de past simple en de past continuous moet gebruiken.
- Je leert hoe je zinnen met elkaar kunt verbinden: also, as well, as, like, for example, or, but, while, because, if, so, in the first/second/third place, next, when.
- Je leert de functie van woorden die zinnen met elkaar verbinden: extra informatie geven, oorzaak en gevolg weergeven, tegenstellingen aangeven, volgorde aangeven.
Inleiding topic ‘Into the Wild’
In deze topic staat de film Into the Wild centraal. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Chris McCandless, een rijkeluiszoon die de materiële wereld ontvlucht in de wildernis van Alaska. Samen met de leerlingen bekijk je fragmenten uit de film, luister je naar audiofragmenten en lees je stukjes uit het boek Into the Wild van Jon Krakauer.
Task ‘Your adventure preparation’
Leerlingen spreken een afscheidsberichtje in en schrijven een sollicitatiemail. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Reading about adventures
- Listening to adventurers
- Recording a goodbye message
- Writing a job application
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest de songtekst van een song uit de soundtrack van Into the Wild.
- Je leest fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je leest ansichtkaarten.
- Je leest een brief.
- Je leest een nieuwsbericht over een dodelijk avontuur.
- Je leest een post op een reisforum.
- Je leest een artikel over waarom het goed is als tieners alleen op reis gaan.
- Je leest een artikel met tips voor een goede sollicitatiebrief.
- Je leest een advertentie voor een bijbaantje.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
LEB1-1b. Kan een eenvoudige formele brief of e-mail voldoende begrijpen om adequaat te kunnen reageren.
Oriënterend lezen
LEA2-2b. Kan eenvoudige advertenties met weinig afkortingen begrijpen.
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3b. Kan eenvoudige jeugdliteratuur lezen
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film Into the Wild.
- Je kijkt en luistert naar een filmpje over het leven van Chris als kind en tiener.
- Je kijkt en luistert naar een video over de belevenissen van Chris in Alaska.
- Je kijkt en luistert naar een interview met een avonturier.
- Je kijkt en luistert naar een afscheidsvideo.
- Je kijkt en luistert naar een video met tips over sollicitatiebrieven.
- Je luistert naar iemand die iets over Chris vertelt.
- Je luistert naar een song uit de soundtrack van Into the Wild.
- Je luistert naar fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je luistert naar een afscheidsberichtje.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen
LUB1-1a. Kan helder uitgesproken spraak volgen die in alledaagse conversatie tot hem of haar gericht wordt, maar zal soms moeten vragen om herhaling van bepaalde woorden en zinnen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de reis van Chris.
- Je praat over de reden waarom Chris vertrekt.
- Je bespreekt je reactie op een afscheidsberichtje.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
GSA2-1g. Kan in een vertrouwde situatie eenvoudige voorstellen doen en op voorstellen reageren.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
GSA2-1j. Kan deelnemen aan korte gesprekken over belangwekkende onderwerpen in een alledaagse context. (A2+)
Informatie uitwisselen
GSA2-5d. Kan richtingaanwijzingen vragen en geven onder verwijzing naar een kaart of plattegrond.
GSA2-5h. Kan vragen stellen en beantwoorden over tijdverdrijf en vroegere of toekomstige activiteiten. (A2+)
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je spreekt een afscheidsberichtje in.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1e. Kan korte, eenvoudige beschrijvingen geven van gebeurtenissen en activiteiten. (A2+)
SPA2-1g. Kan een verhaal vertellen of iets beschrijven. (A2+)
Een publiek toespreken
SPA2-3b. Kan een korte, ingestudeerde presentatie geven over een onderwerp dat betrekking heeft op zijn of haar dagelijks leven, kan daarbij kort redenen en verklaringen geven voor meningen, plannen en handelingen en kan een beperkt aantal duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden. (A2+)
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een filmscript af.
- Je schrijft een reactie op twee ansichtkaarten en een brief.
- Je schrijft een sollicitatiemail.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHA2-1a. Kan een eenvoudig persoonlijk briefje schrijven via de post, e-mail of via andere sociale media.
SCHB1-1a. Kan persoonlijke brieven en e-mails schrijven of gebruikmaken van andere vormen van sociale media waarin ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen enigszins gedetailleerd worden beschreven.
SCHB1-1b. Kan op advertenties reageren.
Notities, berichten, formulieren
SCHA2-2d. Kan korte, eenvoudige berichten schrijven over zaken van direct belang.
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Creatief schrijven
SCHA2-4d. Kan zeer kort en elementair gebeurtenissen, activiteiten in het verleden
en persoonlijke ervaringen beschrijven. (A2+).
Grammatica onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de present perfect
- Je leert hoe je de gerund
- Je herhaalt het gebruik van will en going to.
Inleiding topic ‘Raise your voice’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over verschillende protesten en over wat er nodig is om zelf een protest te organiseren. Ze lezen en kijken naar fragmenten over onder andere de Black Lives Matter-beweging, protesten tegen wapengeweld op Amerikaanse scholen en over protesten voor stemrecht voor 16-jarigen.
Task ‘Your protest’
Leerlingen plannen hun eigen protest: ze maken een actieplan, zoeken een filmpje van een mogelijke spreker tijdens hun protest, sturen de spreker een mail met het verzoek om te komen spreken tijdens het protest en ontwerpen een flyer om mensen over het protest te informeren. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Learning more about protests and protesters
- Learning about protests
- Making a request by email
- Writing a flyer
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest getuigenissen over de dood van Eric Garner.
- Je leest een krantenartikel over de dood van Eric Garner.
- Je leest berichten over body cams voor de politie op een internetforum.
- Je leest een brochure over hoe je wapengeweld op school kunt voorkomen.
- Je leest een tijdschriftartikel over verschillende school shootings.
- Je leest protestborden.
- Je leest een artikel over de busboycot in Alabama in de jaren ’50 van de vorige eeuw.
- Je leest een artikel over manieren om wapengeweld te voorkomen.
- Je leest een artikel over beroemde protesten.
- Je leest een artikel over hoe je een verzoek per e-mail schrijft.
- Je leest een flyer voor een protest.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Instructies lezen
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over de Black Lives Matter-protesten.
- Je kijkt en luistert naar een nieuwsuitzending over de dood van Eric Garner.
- Je kijkt en luistert naar een video over de protesten tegen wapengeweld in Amerika.
- Je kijkt en luistert naar een video over hoe je een school shooting kunt voorkomen.
- Je kijkt en luistert naar een reclamespotje.
- Je kijkt en luistert naar een video met tips om een protest te organiseren.
- Je kijkt en luistert naar een video van een spreker over stemrecht voor jongeren.
- Je kijkt en luistert naar video’s waarin jongeren vertellen waarom ze actievoerder zijn geworden.
- Je kijkt en luistert naar een video over het succes van protesten.
- Je kijkt en luistert naar een video over de vervuiling van de aarde.
- Je luistert naar twee mensen die iets vertellen over een schietincident.
- Je luistert naar een fragment over het voorkomen van wapengeweld op scholen.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUB1-2a. Kan over het algemeen de hoofdpunten volgen van een uitgebreide, informele discussie die rondom hem of haar wordt gevoerd.
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over wat jij zou doen in de situatie van de dood van Trayvon Marrin.
- Je spreekt je oordeel uit over getuigenissen over de dood van Eric Garner.
- Je discussieert over het nut van body cams voor de politie.
- Je discussieert over de beste manier om school shootings te voorkomen.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1g. Kan in een vertrouwde situatie eenvoudige voorstellen doen en op voorstellen reageren.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
GSA2-1i. Kan te kennen geven het (on)eens te zijn met anderen (A2+).
GSA2-1j. Kan deelnemen aan korte gesprekken over belangwekkende onderwerpen in een alledaagse context (A2+).
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je spreekt je oordeel uit over getuigenissen over de dood van Eric Garner.
- Je geeft je mening over het scheiden van migrantenouders en kinderen aan de Amerikaans-Mexicaanse grens.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
nvt
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een actieplan voor een protest.
- Je maakt een flyer voor een protest.
- Je schrijft een e-mail aan een mogelijke spreker tijdens je protest.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHA2-1a. Kan een eenvoudig persoonlijk briefje schrijven via de post, e-mail of via andere sociale media.
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Creatief schrijven
SCHA2-4a. Kan in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken beschrijven.
Grammatica onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je leert hoe je would, could en should
- Je herhaalt hoe je bijwoorden gebruikt.
- Je herhaalt hoe je mensen en dingen met elkaar kunt vergelijken.
Inleiding ‘Exam training’
Naast de vier topics biedt Blink Engels ook een apart programma Exam training, dat toegespitst is op het omgaan met de vraagtypen die Cito hanteert voor het CE leesvaardigheid en de Cito-toets voor luisteren & kijken. Leerlingen leren stapsgewijs hoe ze het beste met de verschillende soorten vragen kunnen omgaan en wat ze moeten/kunnen doen om tot het juiste antwoord te komen.
Bij de Exam training voor luisteren & kijken hoort een complete toets. Die kun je gebruiken als proeftoets of als afsluitende toets voor het schoolexamen van deze vaardigheid.
Daarnaast is er een aparte woordenlijst (en woordjestrainer) met ‘exam words’.
In leerjaar 3 gaat het hierbij om kenmerkende, veelvoorkomende woorden in examenvragen.