Inleiding topic ‘King Arthur’
Het centrale onderwerp van de eerste topic van leerjaar 3 is King Arthur. De leerlingen maken kennis met King Arthur, Merlin en de Ridders van de Ronde Tafel. Ze praten over wat ze zien, horen en lezen over het verhaal van King Arthur en spelen een scène uit het begin van het verhaal na.
Task ‘Jouw wapenschild’
Leerlingen maken zelf een coat of arms met een beschrijving van verschillende onderdelen. Ze werken eerst aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Je beschrijft je woonplaats
- Je vertelt over je hobby
- Je vertelt over je baan
- Je leert de betekenis van kleuren
- Je leert over motto’s
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest de legende van Koning Arthur.
- Je leest over de 13 schatten van Merlin.
- Je leest een beschrijving van een wapenschild .
- Je leest eisen die aan nieuwe ridders voor de Ronde Tafel worden gesteld.
- Je leest over een aantal Ridders van de Ronde Tafel.
- Je leest middeleeuwse en moderne motto’s.
- Je leest beschrijvingen van belangrijke plaatsen voor Koning Arthur.
- Je leest wat mensen over hun hobby vertellen.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEA2-2a. Kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3c. Kan korte, beschrijvende teksten over vertrouwde onderwerpen begrijpen.
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
Instructies lezen
LEA2-4a. Kan eenvoudige, korte en goed gestructureerde instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film King Arthur: Legend of the Sword.
- Je kijkt en luistert naar een animatie over wapenschilden.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin een meisje vertelt wat er leuk is aan haar werk.
- Je luistert naar de legende van Koning Arthur.
- Je luistert naar informatie over Merlin en over de Ridders van de Ronde Tafel.
- Je luistert naar uitspraken van ridders.
- Je luistert naar een griezelverhaal.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA2-4a. Kan in vertrouwde situaties eenvoudige feitelijke informatie begrijpen.
LUA2-4b. Kan een korte uitleg begrijpen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA2-5b. Kan zich een indruk vormen van de belangrijkste inhoud in een feitelijk nieuwsbericht op televisie.
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over de legende van Koning Arthur.
- Je praat met de klas over regels uit de riddercode.
- Je praat over de schatten van Merlin: welke schat heb je gekozen en waarom?
- Je speelt in groepen een raadspel over onderwerpen die te maken hebben
- met beroepen, plekken, kleuren en Koning Arthur, waarin je woorden op kaartjes beschrijft en raadt.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
Informatie uitwisselen
GSA2-5b. Kan vragen stellen en beantwoorden over wat men op het werk en in de vrije tijd doet.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je speelt een scène uit het begin van de legende na.
- Je praat over de schatten van Merlin: welke schat heb je gekozen en waarom?
- Je presenteert je eigen wapenschild aan elkaar.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1a. Kan in een serie korte zinnen informatie geven over zichzelf en anderen.
SPA2-1b. Kan in eenvoudige bewoordingen mensen, plaatsen en bezittingen beschrijven.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt beschrijvingen van plekken.
- Je schrijft over jouw hobby’s.
- Je schrijft over beroepen.
- Je maakt een beschrijving van elk onderdeel in jouw wapenschild.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2b. Kan zeer korte en eenvoudige notities maken.
Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over andere mensen.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je leert hoe je schrijft in de tegenwoordige tijd (present simple).
- Je leert hoe je zinnen met elkaar kunt verbinden: and, because, but.
Inleiding topic ‘Fake news’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over de invloed van (nep)nieuws. Ze lezen, kijken en luisteren naar verschillende nieuwsbronnen en ontwikkelen zich tot fact checkers.
Task ‘Jouw bijdrage aan de Fake News Quiz’
Leerlingen bereiden hun input voor de Fake News Quiz voor door te onderzoeken of in een nieuwsbericht echt nieuws of nepnieuws staat en een PowerPoint-dia over het nieuwsbericht te maken. Ze werken eerst aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Je leest en kijkt naar nieuws
- Je leert hoe je kunt zien of nieuws nep is
- Je schrijft korte samenvattingen
- Je presenteert het nieuws
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest onderzoeksrapporten over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest een krantenartikel over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je leest krantenartikelen met vreemd nieuws.
- Je leest krantenkoppen.
- Je leest een nieuwsbericht over chats met vrienden tijdens de digitale les.
- Je leest een nieuwsbericht over het stelen van een haai.
- Je leest een nieuwsbericht over Prince Harry.
- Je leest een artikel over teddyberen in een achtbaan.
- Je leest een nieuwsbericht over een 5-jarige jongen die in de auto van zijn moeder reed.
- Je leest een nieuwsbericht over een vals rijbewijs.
- Je leest een nieuwsbericht over een man die ineens Chinees kon praten.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEA2-2a. Kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een video’s over een radio-uitzending die veel ophef veroorzaakte.
- Je kijkt en luistert naar een video over een ufo.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin verteld wordt waarom factchecken belangrijk is.
- Je kijkt en luistert naar een video over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je kijkt en luistert naar een video over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je kijkt en luistert naar een video over fake corona news.
- Je kijkt en luistert naar video’s waarin besproken wordt of The Simpsons de toekomst hebben voorspeld.
- Je kijkt en luistert naar video’s over hoe je na kunt gaan of nieuws echt is of niet.
- Je kijkt en luistert naar video’s met tips om het nieuws goed te presenteren.
- Je luistert naar een nieuwsbericht over een ufo.
- Je luistert naar een voorbeeld van de Fake News Quiz.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA2-4b. Kan een korte uitleg begrijpen
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA2-5a. Kan de wezenlijke informatie verstaan en onderscheiden in korte opgenomen passages over voorspelbare alledaagse zaken.
LUA2-5c. Kan het belangrijkste punt herkennen van nieuwsberichten op televisie waarin verslag wordt gedaan van gebeurtenissen, ongelukken en dergelijke en waarin het beeld het commentaar ondersteunt. (A2+)
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over een radio-uitzending.
- Je praat over hoe de gebeurtenissen bij het zien van een ufo effect op elkaar hadden.
- Je praat over wat er in het echt is neergestort bij Roswell, USA.
- Je bespreekt met de klas waarom factchecken belangrijk is.
- Je praat over wat er gebeurd is op 11 september 2001.
- Je praat over een theorie over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je praat over welke bronnen overtuigend zijn.
- Je praat over wat er op een foto staat.
- Je praat over wat je denkt dat het nieuws achter een foto is.
- Je praat over of een foto echt of nep is.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
Informatie uitwisselen
GSA2-5a. Kan beperkte informatie uitwisselen over vertrouwde en alledaagse zaken van praktische aard
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over of in een krantenbericht echt nieuws of nepnieuws staat en waarom je dat denkt.
- Je presenteert het nieuws.
- Je doet mee aan een Fake News Quiz.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK:”
Monoloog
SPA2-1b. Kan in eenvoudige bewoordingen mensen, plaatsen en bezittingen beschrijven.
Een publiek toespreken
SPA1-3a. Kan een zeer korte ingestudeerde mededeling voorlezen aan een groep.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een tijdlijn.
- Je maakt een PowerPoint-dia om het nieuws te presenteren.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2b. Kan zeer korte en eenvoudige notities maken.
Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over andere mensen.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de past simple moet gebruiken.
- Je leert een aantal woorden die een signaal geven: also, for example, firstly/secondly, then.
Inleiding topic 'Into the Wild'
In deze topic staat de film Into the Wild centraal. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Chris McCandless, een rijke jongen die de materiële wereld ontvlucht in de wildernis van Alaska. Samen met de leerlingen bekijk je fragmenten uit de film, luister je naar audiofragmenten en lees je stukjes uit het boek ‘Into the Wild’ van Jon Krakauer.
Task 'Voorbereidingen op je eigen avontuur'
Leerlingen spreken een afscheidsberichtje in en maken een paklijst. Ze werken eerst aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Je leest over avonturen in het buitenland
- Je luistert naar avonturiers
- Je neemt een afscheidsbericht op
- Je maakt een paklijst
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest een ansichtkaart.
- Je leest een brief.
- Je leest een nieuwsbericht over een dodelijk avontuur.
- Je leest een post op een reisforum.
- Je leest een artikel over avonturen in Alaska.
- Je leest een folder met handige gadgets.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEA2-1a. Kan een korte, eenvoudige (standaard)brief of e-mail begrijpen.
Oriënterend lezen
LEA2-2a. Kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
LEA2-3d. Kan door meelezen eenvoudig audiovisueel materiaal begrijpen
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film Into the Wild.
- Je kijkt en luistert naar een filmpje over het leven van Chris als kind en tiener.
- Je kijkt en luistert naar een interview met een avonturier.
- Je kijkt en luistert naar een afscheidsvideo.
- Je kijkt en luistert naar een video met tips over spullen om mee te nemen op reis.
- Je luistert naar iemand die iets over Chris vertelt.
- Je luistert naar fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je luistert naar een afscheidsberichtje.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen
LUA2-1a. Kan begrijpen wat rechtstreeks tot hem of haar wordt gezegd in eenvoudige alledaagse conversatie.
Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUA2-2a. Kan over het algemeen het onderwerp herkennen van de discussie rondom hem of haar.
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA2-4b. Kan een korte uitleg begrijpen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de reis van Chris.
- Je praat over de reden waarom Chris vertrekt.
- Je bespreekt je reactie op een afscheidsberichtje.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
Informatie uitwisselen
GSA2-5d. Kan richtingaanwijzingen vragen en geven onder verwijzing naar een kaart of plattegrond.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je spreekt een afscheidsberichtje in.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPA2-1a. Kan in een serie korte zinnen informatie geven over zichzelf en anderen.
Een publiek toespreken
SPA2-3a. Kan een korte, ingestudeerde, eenvoudige presentatie geven over een vertrouwd onderwerp en kan duidelijke vragen naar aanleiding van de presentatie beantwoorden als hij of zij om herhaling kan vragen en als enige hulp bij het formuleren van het antwoord mogelijk is.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een filmscript af.
- Je schrijft een reactie op een ansichtkaart en een brief.
- Je maakt een paklijst.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHA2-1a. Kan een eenvoudig persoonlijk briefje schrijven via de post, e-mail of via andere sociale media.
Notities, berichten, formulieren
SCHA2-2b. Kan eenvoudige en korte notities maken voor zichzelf.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt hoe je meervoud maakt.
- Je herhaalt het gebruik van going to.
Inleiding topic 'Raise your voice'
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over verschillende protesten en over wat er nodig is om zelf een protest te organiseren. Ze lezen over en kijken naar fragmenten over onder andere de Black Lives Matter-beweging, protesten tegen wapengeweld op Amerikaanse scholen en over protesten tegen het scheiden van migrantenkinderen en hun ouders bij de Amerikaanse grens.
Task 'Jouw protest'
Leerlingen plannen hun eigen protest: ze bekijken een filmpje dat past bij hun protest en ontwerpen een flyer en protestborden voor hun protest. Ze werken eerst aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Je leest over protesten
- Je leert meer over de organisatie van een protest
- Je maakt een flyer
- Je maakt protestborden
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest getuigenissen over de dood van Eric Garner.
- Je leest een tijdschriftartikel over verschillende school shootings.
- Je leest protestborden.
- Je leest een artikel over de busboycot in Alabama in de jaren ’50 van de vorige eeuw.
- Je leest flyers voor een protesten.
- Je leest een webartikel met tips voor een goed protestbord.
- Je leest een nieuwsbericht over een schoolstaking.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEA2-2d. Kan veelvoorkomende borden en mededelingen begrijpen.
Lezen om informatie op te doen
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
Instructies lezen
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over de Black Lives Matter-protesten.
- Je kijkt en luistert naar een nieuwsuitzending over de dood van Eric Garner.
- Je kijkt en luistert naar een nieuwsuitzending over een rechtszaak tegen de politieagent die Eric Garner doodde.
- Je kijkt en luistert naar een video over de protesten tegen wapengeweld in Amerika.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin duidelijk wordt gemaakt dat er iets aan wapens op scholen moet worden gedaan.
- Je kijkt en luistert naar een video over hoe je een school shooting kunt voorkomen.
- Je kijkt en luistert naar een reclamespotje.
- Je kijkt en luistert naar een video met tips om een protest te organiseren.
- Je kijkt en luistert naar een video over de scheiding van migrantenkinderen en hun ouders aan de Amerikaans-Mexicaanse grens.
- Je kijkt en luistert naar een video’s waarin jongeren vertellen waarom ze actievoerder zijn geworden.
- Je kijkt en luistert naar video’s van protesten.
- Je kijkt en luistert naar een video over een protest tegen vervuiling van drinkwater.
- Je luistert naar twee mensen die iets vertellen over een schietincident.
- Je luistert naar aankondigingen van protesten.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUB1-2a. Kan over het algemeen de hoofdpunten volgen van een uitgebreide, informele discussie die rondom hem of haar wordt gevoerd.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA2-5b. Kan zich een indruk vormen van de belangrijkste inhoud in een feitelijk nieuwsbericht op televisie.
LUA2-5c. Kan het belangrijkste punt herkennen van nieuwsberichten op televisie waarin verslag wordt gedaan van gebeurtenissen, ongelukken en dergelijke en waarin het beeld het commentaar ondersteunt (A2+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je discussieert over het nut van body cams voor de politie.
- Je discussieert over manieren om wapengeweld te voorkomen.
ERK Gesprekken voeren
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1g. Kan in een vertrouwde situatie eenvoudige voorstellen doen en op voorstellen reageren.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over wat jij zou doen in de situatie van de dood van Trayvon Martin.
- Je spreekt je oordeel uit over getuigenissen over de dood van Eric Garner.
- Je geeft je mening over het scheiden van migrantenouders en kinderen aan de Amerikaans-Mexicaanse grens.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK)”
nvt
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt een flyer voor een protest.
- Je maakt protestborden voor je protest.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Notities, berichten, formulieren
SCHA2-2c. Kan eenvoudige en korte notities maken voor anderen.
Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over andere mensen.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt de present continuous.
- Je herhaalt vragen stellen met who, what, where, when, why en how.
Inleiding 'Exam training'
Naast de vier topics biedt Blink Engels ook een apart programma Exam training, dat toegespitst is op het omgaan met de vraagtypen die Cito hanteert voor het CE leesvaardigheid en de Cito-toets voor luisteren & kijken. Leerlingen leren stapsgewijs hoe ze het beste met de verschillende soorten vragen kunnen omgaan en wat ze moeten/kunnen doen om tot het juiste antwoord te komen.
Bij de Exam training voor luisteren & kijken hoort een complete toets. Die kun je gebruiken als proeftoets of als afsluitende toets voor het schoolexamen van deze vaardigheid.
Daarnaast is er een aparte woordenlijst (en woordjestrainer) met ‘exam words’. In leerjaar 3 gaat het hierbij om kenmerkende, veelvoorkomende woorden in examenvragen.