Inleiding topic 'King Arthur'
Het centrale onderwerp van de eerste topic van leerjaar 3 is King Arthur. De leerlingen maken kennis met King Arthur, Merlin en de Ridders van de Ronde Tafel. Ze praten over wat ze zien, horen en lezen over het verhaal van King Arthur en hoe de verhalen rondom deze koning ontstaan zijn.
Task 'King Arthur'
De taak bestaat uit het ontwerpen van een coat of arms voor een moderne beroemdheid en het beschrijven daarvan. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen: ze kijken een video over een coat of arms, lezen over de coat of arms van Meghan Markle, werken met lijsten waarin de betekenis van kleuren, dieren en symbolen staat beschreven en oefenen met het uitleggen waarom ze een bepaalde kleur, dier of symbool hebben gekozen voor een coat of arms voor een moderne beroemdheid. De leerlingen leveren hun coat of arms en beschrijving bij jou in en in les 8 presenteren ze die aan de rest van de klas. Het resultaat kun je (laten) beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die je in de introductielessen met alle leerlingen hebt besproken.
Activiteit Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest de legende van Koning Arthur.
- Je leest over de 13 schatten van Merlin.
- Je leest een beschrijving van een coat of arms.
- Je leest over de code of chivalry.
- Je leest hoe je een coat of arms kunt krijgen.
- Je leest over de betekenis van kleuren in een coat of arms.
- Je leest over de betekenis van symbolen in een coat of arms.
- Je leest over de betekenis van dieren in een coat of arms.
- Je leest over een aantal moderne beroemdheden..
- Je leest moderne slogans en moderne motto’s die bij beroemdheden passen.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
- Instructies lezen
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film King Arthur: Legend of the Sword.
- Je kijkt en luistert naar een video en een animatie over coats of arms.
- Je kijkt en luistert naar een video over Groot-Brittannië in de tijd van Koning Arthur.
- Je kijkt en luistert naar een video over het ontstaan van de legende van King Arthur.
- Je kijkt en luistert naar een video over de riddercode.
- Je luistert naar de legende van Koning Arthur.
- Je luistert naar informatie over Merlin en over de Ridders van de Ronde Tafel.
- Je luistert naar een griezelverhaal.
- Je luistert naar beroemdheden die iets over zichzelf vertellen.
- Je luistert naar informatie over of een interview met beroemdheden.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4a. Kan eenvoudige technische informatie begrijpen.
- Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over de legende van Koning Arthur.
- Je praat met een klasgenoot over een uitspraak over King Arthur.
- Je praat met de klas over welke regels in de riddercode stonden.
- Je praat over de 13 schatten van Merlin: welke schat heb je gekozen en waarom?
- Je presenteert je eigen coat of arms aan elkaar.
- Je praat over coats of arms met de klas.
- Je praat over de coat of arms van King Arthur met een klasgenoot.
- Je speelt in groepen een raadspel over onderwerpen die te maken hebben met coats of arms en Koning Arthur, waarin je woorden op kaartjes beschrijft en raadt.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
- Informatie uitwisselen
GSB1-5a. Kan eenduidige feitelijke informatie achterhalen en doorgeven.
Activiteit Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over de legende van Koning Arthur.
- Je praat met een klasgenoot over een uitspraak over King Arthur.
- Je praat met de klas over welke regels in de riddercode stonden.
- Je praat over de 13 schatten van Merlin: welke schat heb je gekozen en waarom?
- Je presenteert je eigen coat of arms aan elkaar.
- Je praat over coats of arms met de klas.
- Je praat over de coat of arms van King Arthur met een klasgenoot.
- Je speelt in groepen een raadspel over onderwerpen die te maken hebben met coats of arms en Koning Arthur, waarin je woorden op kaartjes beschrijft en raadt.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Monoloog
SPB1-1a. Kan eenvoudige beschrijvingen geven van diverse vertrouwde onderwerpen binnen zijn of haar interessegebied.
SCHB1-4c. Kan een verhaal schrijven over een onderwerp dat hem/haar interesseert.
- Een publiek toespreken
SPB1-3b. Kan in het kort zaken uitleggen en toelichten
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt beschrijvingen bij illustraties uit een stripverhaal over King Arthur.
- Je beschrijft de Ridders van de Ronde Tafel en Merlin.
- Je schrijft het einde van een verhaal over een ontmoeting met Merlin.
- Je schrijft een samenvatting van het verhaal van King Arthur.
- Je beschrijft een aantal beroemdheden. Je beschrijft een aantal beroemde locaties.
- Je maakt een beschrijving van elk onderdeel in jouw coat of arms.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Verslagen en opstellen
SCHB1-3a. Kan een kort, eenvoudig verslag schrijven volgens een vast format.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de past simple en de present perfect moet gebruiken.
- Je leert hoe je kunt terugverwijzen naar iemand of iets: who or which.
- Je leert wat de gerund is en hoe je hem moet gebruiken.
- Je leert het verschil te herkennen tussen adjectives en adverbs en hoe je ze moet gebruiken.
Inleiding topic ‘Fake news’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over de invloed van (nep)nieuws. Ze lezen, kijken en luisteren naar verschillende nieuwsbronnen en ontwikkelen zich tot fact checkers.
Task ‘Your vlog or podcast’
Leerlingen zoeken een opmerkelijk nieuwsbericht, zoeken met de fact-check sheet uit of het artikel fake news is of niet, schrijven een korte samenvatting en een script voor hun vlog of podcast en nemen vervolgens de fact-checking vlog of podcast op. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Reading news articles
- Real or not real?
- Writing a summary of your news article
- Expressing your opinion
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest een onderzoeksrapport over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen en een interview over een ufo die gezien werd in 1947.
- Je leest krantenartikelen over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je leest een nieuwsbericht over het verbieden van openbare scholen.
- Je leest krantenkoppen.
- Je leest een nieuwsbericht over chats met vrienden tijdens de digitale les.
- Je leest een nieuwsbericht over de ontdekking van een geheime kamer.
- Je leest een nieuwsbericht over een ondervraging door de politie.
- Je leest een nieuwsbericht over een vrouw die geld inzamelde voor een dakloze.
- Je leest een nieuwsbericht over een jongen die op zijn twaalfde al aan de universiteit studeert.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over een radio-uitzending die veel ophef veroorzaakte.
- Je luistert naar een nieuwsbericht uit 1947 over een ufo.
- Je kijkt en luistert naar een video over wat er echt gebeurde in Roswell in 1947.
- Je kijkt en luistert naar een video over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je luistert naar een advies van een politiek commentator.
- Je kijkt en luistert naar een video over een theorie over het instorten van het World Trade Center.
- Je kijkt en luistert naar wat ooggetuigen van het instorten van het World Trade Center te vertellen hebben.
- Je kijkt en luistert naar een video over fake corona news.
- Je kijkt en luistert naar een video over de verspreiders van fake news.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin verteld wordt waarom factchecken belangrijk is.
- Je kijkt en luistert naar een voorbeeldvlog over het factchecken van een nieuwsbericht.
- Je kijkt en luistert naar video’s over hoe je na kunt gaan of nieuws echt is of niet.
- Je luistert naar een advies van een politiek commentator.
- Je kijkt en luistert naar een video over mountainbiken.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5a. Kan de hoofdpunten verstaan van nieuwsberichten op de radio en van eenvoudiger opgenomen materiaal over vertrouwde onderwerpen.
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5d. Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over een radio-uitzending.
- Je praat over hoe de gebeurtenissen bij het zien van een ufo effect op elkaar hadden.
- Je praat over ufo’s en welk verschil het had gemaakt als mensen artikelen over ufo’s hadden gecontroleerd.
- Je praat over wat er gebeurd is op 11 september 2001.
- Je praat over een theorie over het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001.
- Je praat over verschillende berichten over het coronavirus.
- Je bespreekt met de klas waarom factchecken belangrijk is.
- Je praat over krantenberichten en of ze echt of nep zijn.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om
vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en
afkeuring uitdrukken.
Informatie uitwisselen
GSB1-5f. Kan een voorbereide vragenlijst gebruiken om een gestructureerd
vraaggesprek te voeren met enige spontane vervolgvragen.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je oefent met de uitspraak van woorden en zinnen.
- Je maakt een factcheckvlog of -podcast.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Een publiek toespreken
SPB1-3a. Kan een voorbereide presentatie of spreekbeurt houden over een vertrouwd onderwerp binnen zijn of haar gebied, die helder genoeg is om het grootste deel van de tijd moeiteloos te worden gevolgd en waarin de belangrijkste punten met een redelijke mate van nauwkeurigheid worden uitgelegd en kan vragen beantwoorden naar aanleiding van de presentatie, maar moet soms om herhaling vragen als er snel is gesproken.
SPB1-3b. Kan in het kort zaken uitleggen en toelichten.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je vult factcheckformulieren in.
- Je schrijft korte samenvattingen van twee nieuwsberichten.
- Je schrijft je mening op en gebruikt daarvoor bepaalde phrases.
- Je schrijft op of je denkt dat twee foto’s echt of nep zijn en gebruikt daarvoor bepaalde phrases.
- Je schrijft een script voor een factcheckvlog of -podcast.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Verslagen en opstellen
SCHB1-3a. Kan een kort, eenvoudig verslag schrijven volgens een vast format.
SCHB1-3c. Kan met enig vertrouwen verzamelde feitelijke informatie over vertrouwde alledaagse en niet-alledaagse zaken binnen zijn of haar vakgebied samenvatten, in een verslag opnemen en becommentariëren (B1+).
Creatief schrijven
SCHB1-4b. Kan verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties op gebeurtenissen beschrijven.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt wanneer je de past simple moet gebruiken.
- Je leert hoe je terugverwijst naar mensen en dingen met who, which, that en where.
- Je leert hoe je zinnen met elkaar kunt verbinden met woorden zoals if, so, despite, since en though.
- Je leert hoe je lijdende zinnen in de tegenwoordige en verleden tijd maakt.
- Je leert de functie van woorden die zinnen met elkaar verbinden zoals extra informatie geven, oorzaak en gevolg weergeven en tegenstellingen aangeven.
Inleiding topic 'Into the Wild'
In deze topic staat de film Into the Wild centraal. De film vertelt het waargebeurde verhaal van Chris McCandless, een rijkeluiszoon die de materiële wereld ontvlucht in de wildernis van Alaska. Samen met de leerlingen bekijk je fragmenten uit de film, luister je naar audiofragmenten en lees je stukjes uit het boek Into the Wild van Jon Krakauer.
Task ‘Your personal credo, bucket list and letter to future self’
Leerlingen schrijven een credo voor zichzelf, maken een eigen bucketlist en schrijven een brief aan hun future self. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Working with credos
- Gathering bucket list ideas
- Reading about and writing letters to a future self
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je leest ansichtkaarten.
- Je leest een afscheidsberichtje.
- Je leest credo’s.
- Je leest brieven die mensen aan hun toekomstige zelf hebben geschreven.
- Je leest een artikel over iemand die een credo heeft geschreven.
- Je leest een artikel over waarom het een goed idee is om een brief aan je toekomstige zelf te schrijven.
- Je leeft een artikel met tips over hoe je het best een brief aan je toekomstige zelf schrijft.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3c. Kan door meelezen alledaags audiovisueel materiaal begrijpen.
LEB2-3b. Kan literaire en non-fictie teksten lezen met een redelijke mate van begrip voor het geheel en voor details.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal filmfragmenten uit de film Into the Wild.
- Je kijkt en luistert naar een filmpje over het leven van Chris als kind en tiener.
- Je kijkt en luistert naar een trailer van een film over mannen die een bucketlist hebben.
- Je kijkt en luistert naar een meisje dat een credo heeft.
- Je kijkt en luistert naar een interview met een avonturier.
- Je kijkt en luistert een interview met een aantal jongens die een bucketlist hebben.
- Je kijkt en luistert naar een video over een man wiens leven veranderd is door zijn bucketlist.
- Je luistert naar iemand die iets over Chris vertelt.
- Je luistert naar fragmenten uit het boek Into the Wild.
- Je luistert naar iemands credo.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen
LUB1-1a. Kan helder uitgesproken spraak volgen die in alledaagse conversatie tot hem of haar gericht wordt, maar zal soms moeten vragen om herhaling van bepaalde woorden en zinnen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5c. Kan veel films volgen waarin een groot deel van de verhaallijn wordt gedragen door visuele effecten en actiescènes, en die helder worden gepresenteerd in directe taal.
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over Chris en zijn persoonlijkheid.
- Je praat over Chris en de relatie met zijn familie.
- Je praat over de reden waarom Chris vertrekt.
- Je praat over de reis van Chris.
- Je praat over overeenkomsten tussen het boek Into the Wild en de film naar het boek.
- Je praat over wie Chris ontmoet tijdens zijn reis.
- Je praat over waarom Chris naar Alaska wil.
- Je praat over de afscheidskaarten van Chris.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSA2-1j. Kan deelnemen aan korte gesprekken over belangwekkende onderwerpen in een alledaagse context (A2+).
GSB1-1a. Kan gevoelens uiten en op gevoelens van anderen reageren.
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1c. Kan zijn of haar meningen en reacties overbrengen met betrekking tot
oplossingen voor problemen of praktische vragen.
Informatie uitwisselen
GSA2-5h. Kan vragen stellen en beantwoorden over tijdverdrijf en vroegere of toekomstige activiteiten (A2+).
GSB1-5e. Kan enig initiatief nemen in een vraaggesprek of consult, maar is in de interactie erg afhankelijk van de vragensteller.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over wat jij zou doen als je net zo ongelukkig was als Chris.
- Je praat over welke plaatsen die Chris bezoekt je ook wel zou willen zien.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPB1-1a. Kan eenvoudige beschrijvingen geven van diverse vertrouwde onderwerpen binnen zijn of haar interessegebied.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je maakt aantekeningen bij een luisterfragment en een deel van de film.
- Je maakt een filmscript af.
- Je schrijft twee afscheidsberichtjes.
- Je schrijft een credo voor Chris.
- Je schrijft een credo voor jezelf.
- Je schrijft een bucketlist voor jezelf.
- Je schrijft een brief aan je toekomstige zelf.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHB1-1a. Kan persoonlijke brieven en e-mails schrijven of gebruikmaken van andere vormen van sociale media waarin ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen enigszins gedetailleerd worden beschreven.
Notities, berichten, formulieren
SCHB1-2a. Kan notities en berichten schrijven die eenvoudige informatie bevatten die van direct belang is voor vrienden, dienstverleners, onderwijzers, en anderen die een rol in zijn/haar dagelijks leven spelen, en daarbij begrijpelijk de punten overbrengen waarvan hij of zij vindt dat ze belangrijk zijn.
Creatief schrijven
SCHB1-4a. Kan gedetailleerde beschrijvingen geven van bekende onderwerpen binnen het eigen interessegebied.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt het gebruik van shall / will en be going to.
- Je leert hoe je de present simple en de present continuous gebruikt om de toekomst aan te geven.
- Je leert hoe je bepaalde voorzetsels gebruikt.
- Je leert over woordvolgorde in Engelse zinnen.
Inleiding topic 'Raise your voice'
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over verschillende protesten en over wat er nodig is om zelf een protest te organiseren. Ze lezen over en kijken naar fragmenten over onder andere de Black Lives Matter-beweging, wat er gebeurde met George Floyd en Trayvon Martin en over protesten tegen wapengeweld op Amerikaanse scholen.
Task 'Your protest'
Leerlingen plannen hun eigen protest: ze maken een actieplan, maken protestborden, schrijven tweets, en schrijven een pakkende speech. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Learning more about protests and protesters
- Planning a protest
- Spreading the word
- Writing a speech
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest getuigenissen over de dood van George Floyd.
- Je leest een aantal reacties op de Black Lives Matter-protesten naar aanleiding van de dood van George Floyd.
- Je leest getuigenissen uit de rechtszaak tegen Derek Chauvin, de politieagent die beschuldigd werd van de dood van George Floyd.
- Je leest protestborden.
- Je leest een brochure over hoe school shooters zich kunnen uiten voordat ze geweld gebruiken.
- Je leest een artikel over de beschieting op een school in Parkland, Florida.
- Je leest een voorbeeld van een speech.
- Je leest tweets.
- Je leest een artikel over de rol van jongeren tijdens de protesten van de Arabische Lente.
- Je leest artikelen over waar en wanneer je het best een protest kunt organiseren.
- Je leest een artikel over hoe je het best een goede spreker voor je protest kunt vinden.
- Je leest een artikel over goede tweets.
- Je leest een artikel over goede protestborden.
- Je leest over de criteria van goede speeches.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
Oriënterend lezen
LEB1-2a. Kan relevante informatie vinden en begrijpen in brochures en korte officiële documenten op internet of in andere media.
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
LEB2-2a. Kan snel lange, complexe teksten doorlezen en de relevante details vinden.
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
LEB2-3a. Kan artikelen en verslagen over hedendaagse problemen begrijpen, waarin de schrijvers bepaalde stellingen of standpunten innemen.
LEB2-3b. Kan literaire en non-fictie teksten lezen met een redelijke mate van begrip voor het geheel en voor details.
Instructies lezen
LEB1-4a. Kan helder geschreven, ondubbelzinnige instructies begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over de Black Lives Matter-protesten.
- Je kijkt en luistert naar een video over de dood van Trayvon Martin.
- Je kijkt en luistert naar een video over de dood van George Floyd.
- Je kijkt en luistert naar een video over de uitspraak in de rechtszaak tegen de agent die beschuldigd werd van George Floyds dood.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin jongens van kleur vertellen hoe ze het ervaren om op te groeien in Amerika.
- Je kijkt en luistert naar een video over de protesten tegen wapengeweld in Amerika.
- Je kijkt en luistert naar een video over hoe je een school shooting kunt voorkomen.
- Je kijkt en luistert naar een video over waarom mensen protesteren.
- Je kijkt en luistert naar een video met tips voor beginnende activisten.
- Je kijkt en luistert naar een video van een spreker bij de Black Lives Matter-protesten in Londen.
- Je kijkt en luistert naar video’s van klimaatprotesten.
- Je kijkt en luistert naar een video over de protesten tijdens de Arabische Lente.
- Je kijkt en luistert naar video’s waarin jongeren vertellen waarom ze actievoerder zijn geworden.
- Je kijkt en luistert naar een video over het succes van protesten.
- Je kijkt en luistert naar een video over de klimaatcrisis.
- Je kijkt en luistert naar video’s over goede sprekers.
- Je kijkt en luistert naar een speech van een tiener die aan anorexia leed.
- Je kijkt en luistert naar een speech van een jonge milieuactiviste.
- Je kijkt en luistert naar verschillende fragmenten uit speeches die criteria van goede speeches illustreren.
- Je luistert naar twee mensen die iets vertellen over een schietincident.
- Je luistert naar een podcast met een interview met een LHBTQ+-activist.
ERK Luisteren
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUB1-2a. Kan over het algemeen de hoofdpunten volgen van een uitgebreide, informele discussie die rondom hem of haar wordt gevoerd.
LUB2-2a. Kan met enige inspanning veel volgen van wat rond hem of haar gezegd wordt, maar kan het moeilijk vinden effectief deel te nemen aan een gesprek met meerdere ‘native speakers’ die hun taal op geen enkele wijze aanpassen.
Luisteren naar mededelingen en instructies
LUB1-4b. Kan gedetailleerde aanwijzingen volgen.
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
LUB2-5a. Kan de meeste nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma’s op de televisie en via internet verstaan.
Activiteiten Gesprekken voeren
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over wat je weet over de Black Lives Matter-protesten en de beweging.
- Je praat over wat jij zou doen in de situatie van Trayvon Martin.
- Je praat over wat je denkt dat er echt gebeurd is tussen George Zimmerman en Trayvon Martin.
- Je praat over hoe je je voelt na het kijken van de video over George Floyd.
- Je bespreekt wat je vindt van de meningen over de Black Lives Matter-protesten.
- Je bespreekt je conclusies over de getuigenissen uit de rechtszaak van Derek Chauvin.
- Je praat over wat je vindt van de uitspraak in de rechtszaak tegen Derek Chauvin en wat president Biden daarover zei.
- Je praat over wat jongeren van kleur zeggen over hoe ze hun leven vinden in Amerika.
- Je praat over protestborden.
- Je praat over school shootings en de March For Our Lives.
- Je discussieert over de beste manier om school shootings te voorkomen.
- Je praat over redenen om te protesteren.
- Je bespreekt de voor- en nadelen van protesteren.
- Je bespreekt hoe een speech sterk kan zijn, maar toch eenvoudig kan blijven.
- Je praat over tweets.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1c. Kan zijn of haar meningen en reacties overbrengen met betrekking tot oplossingen voor problemen of praktische vragen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
GSB1-1g. Kan beknopt commentaar geven op de standpunten van anderen (B1+).
Formele discussies en bijeenkomsten
GSB1-2a. Kan een standpunt helder overbrengen, maar heeft er moeite mee om in debat te gaan.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
Nvt
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
nvt
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je beantwoordt commentaren op de dood van George Floyd.
- Je schrijft korte samenvattingen van de getuigenissen uit de rechtszaak tegen Derek Chauvin.
- Je schrijft een oordeel over de schuld of onschuld van Derek Chauvin.
- Je beschrijft wat er gebeurde tijdens de beschieting van de school in Parkland, Florida.
- Je beschrijft de voor- en nadelen van beveiligingsmaatregelen tegen beschietingen op scholen.
- Je schrijft tweets.
- Je maakt een actieplan voor een protest.
- Je maakt protestborden.
- Je schrijft een speech.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie
SCHB1-1a. Kan persoonlijke brieven en e-mails schrijven of gebruikmaken van andere vormen van sociale media waarin ervaringen, gevoelens en gebeurtenissen enigszins gedetailleerd worden beschreven.
SCHB1-1c. Kan deelnemen aan discussies over bekende thema’s of over thema’s uit het interessegebied via sociale media zoals internet.
Creatief schrijven
SCHB1-4a. Kan gedetailleerde beschrijvingen geven van bekende onderwerpen binnen het eigen interessegebied.
SCHB1-4b. Kan verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties op gebeurtenissen beschrijven.
Grammatica Onderwerpen
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt hoe je de present perfect en past simple gebruikt.
- Je leert hoe je if sentences maakt.
- Je herhaalt hoe je reported speech gebruikt.
- Je herhaalt de modal verbs.
Inleiding topic ‘Time after time’
In deze topic komen leerlingen van alles te weten over reizen in de tijd: ze reizen terug de geschiedenis in, maar ook naar de toekomst. Ze bekijken, beluisteren en bespreken materiaal over de ontwikkeling van cultuur in de loop van de tijd, en denken na over reizen naar het verleden en hoe je zou kunnen bewijzen dat je uit de toekomst komt. Ze kijken naar fragmenten van films over steden in de toekomst en maken een infographic over Londen in 2050.
Task ‘Your time travel journey’
Leerlingen maken een time travel journey: ze onderzoeken een belangrijke gebeurtenis uit het verleden, reizen terug naar die gebeurtenis en schrijven een ooggetuigenverslag. Vervolgens schrijven ze een mission plan om de gebeurtenis te veranderen. Voordat de leerlingen daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Listening to and reading about time travel
- Describing a past event
- Witnessing an event
- Making a plan
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest commentaren op een YouTube-video.
- Je leest een voorbeeld van een time travel journey.
- Je leest recensies van boeken over reizen in de tijd.
- Je leest een internetforum over reizen in de tijd.
- Je leest artikelen over mogelijke reizigers in de tijd.
- Je leest artikelen over historische gebeurtenissen.
- Je leest een brief met een ooggetuigenverslag van het bombardement op Pearl Harbor.
- Je leest ooggetuigenverslagen.
- Je leest een voorbeeld van een mission plan.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Correspondentie lezen
LEB1-1a. Kan persoonlijke brieven, e-mails en vormen van sociale media voldoende begrijpen om met iemand te kunnen corresponderen.
Oriënterend lezen
LEB1-2b. Kan in langere teksten op internet of in andere media informatie zoeken over thema’s binnen het eigen interessegebied (B1+).
Lezen om informatie op te doen
LEB1-3a. Kan belangrijke feitelijke informatie begrijpen in korte verslagen en artikelen.
LEB1-3d. Kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen in eenvoudige teksten in tijdschriften, kranten of op internet (B1+).
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar video’s over historische gebeurtenissen.
- Je kijkt en luistert naar een video over de ontwikkeling van muziekspelers.
- Je kijkt en luistert naar een video over tijdreizigers.
- Je kijkt en luistert naar fragmenten uit films uit het verleden die onze tijd verbeelden.
- Je kijkt en luistert naar fragmenten uit moderne films over de toekomst.
- Je kijkt en luistert naar een video met informatie over leven in steden in de toekomst.
- Je kijkt en luistert naar een fragment uit een televisieserie over een team dat terugreist in de tijd om een gebeurtenis te veranderen.
- Je kijkt en luistert naar een video waarin iemand terugreist naar de negentiger jaren en een plan verzint om 9/11 te voorkomen.
- Je kijkt en luistert naar een video over tijdreisverhalen.
- Je kijkt en luistert naar een video over de uitbarsting van de Vesuvius bij Pompeii.
- Je kijkt en luistert naar een video met een ooggetuigenverslag over het bombardement van Pearl Harbor.
- Je kijkt naar een video over de tsunami in Japan in 2011.
- Je kijkt en luistert naar een video over onderzoek doen op het internet.
- Je kijkt en luistert naar een video over de Great Fire of London.
- Je luistert naar geluiden uit het verleden.
- Je luistert naar een podcast over leven in een stad in de toekomst.
- Je luistert naar achtergrondinformatie over 9/11.
- Je luistert naar een ooggetuigenverslag over 9/11.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUB1-5b. Kan de inhoudelijke informatie van het meeste opgenomen of uitgezonden geluidsmateriaal over onderwerpen van persoonlijk belang verstaan (B1+).
LUB1-5e. Kan een groot deel begrijpen van veel televisieprogramma’s over onderwerpen van persoonlijk belang, zoals vraaggesprekken, korte voordrachten en nieuwsverslagen, wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd (B1+).
LUB2-5a. Kan de meeste nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma’s op de televisie en via internet verstaan.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over verschillende periodes in de tijd.
- Je praat over mode en muziek uit een bepaald decennium.
- Je praat over de verbeelding van de toekomst in films.
- Je praat over een infographic over Londen in 2050.
- Je praat over de reden waarom iemand naar het verleden reist.
- Je bespreekt wat je van een plan vindt.
- Je bespreekt obstakels in een plan.
- Je praat met andere historische figuren tijdens een dinner party.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Informele gesprekken
GSB1-1b. Kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven of er om vragen in discussies over belangwekkende onderwerpen.
GSB1-1c. Kan zijn of haar meningen en reacties overbrengen met betrekking tot oplossingen voor problemen of praktische vragen.
GSB1-1d. Kan op beleefde wijze een overtuiging, een mening, instemming en afkeuring uitdrukken.
GSB1-1e. Kan zijn of haar gedachten tot uiting brengen over abstracte of culturele onderwerpen zoals muziek en films (B1+).
GSB1-1f. Kan uitleggen waarom iets een probleem is (B1+).
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je beschrijft een aantal moderne items aan iemand uit het verleden.
- Je praat over wat je hoopt voor de toekomst.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Monoloog
SPB1-1b. Kan op een eenvoudige manier over gebeurtenissen berichten of beschrijvingen geven.
SPB1-1f. Kan dromen, verwachtingen en ambities beschrijven.
Een publiek toespreken
SPB1-3b. Kan in het kort zaken uitleggen en toelichten.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je schrijft een time travel journey.
- Je maakt een infographic van Londen in 2050.
- Je beschrijft een aantal historische gebeurtenissen.
- Je schrijft een ooggetuigenverslag.
- Je schrijft een mission plan
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
Verslagen en opstellen
SCHB1-3a. Kan een kort, eenvoudig verslag schrijven volgens een vast format.
SCHB1-3b. Kan korte, eenvoudige opstellen schrijven over belangwekkende onderwerpen (B1+).
Creatief schrijven
SCHB1-4b. Kan verslag doen van ervaringen en daarbij gevoelens en reacties op gebeurtenissen beschrijven.
SCHB1-4c. Kan een verhaal schrijven over een onderwerp dat hem/haar interesseert.
Grammatica Onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je herhaalt de passive en breidt je kennis ervan uit.
- Je herhaalt de past, present en future en breidt je kennis ervan uit.
- Je leert hoe je zinnen maakt met -ing en -ed clauses.
- Je herhaalt de woordvolgorde in het Engels en breidt je kennis ervan uit.