Inleiding 'Music Festivals'
Het centrale onderwerp van deze eerste topic is muziek. Samen met de leerlingen praat je over de muziek die ze leuk en bijzonder vinden. In korte video’s maken de leerlingen kennis met een aantal muziekprofessionals, zij vertellen over hun favoriete muziek en wat goede muziek zo bijzonder maakt. De leerlingen onderzoeken en bespreken ook hun eigen voorkeuren.
Task 'Flyer voor een muziekfestival maken'
Leerlingen maken een flyer voor een festival of concert met hun favoriete muziek. Ze werken eerst aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Data, tijden en prijzen schrijven;
- Promotietekstjes lezen;
- Reclamewoorden herkennen en schrijven.
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteit Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest korte teksten over muziekevenementen om te ontdekken hoe een aantrekkelijke tekst op een flyer eruitziet.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Oriënterend lezen
LEA1-2c. Kan eenvoudige informatie op een poster, mededelingenbord of in een
brochure lezen.
LEA1-3b. Kan in korte informatieve teksten informatie over personen en plaatsen
begrijpen.
- Lezen om informatie op te doen
LEA1-3a. Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar
mogelijk visueel ondersteund wordt.
LEA1-3b. Kan in korte informatieve teksten informatie over personen en plaatsen
begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en taak?
- Je kijkt en luistert naar een paar video’s met muziekprofessionals en begrijpt wat ze zeggen.
- Je luistert naar je klasgenoten en begrijpt wat zij in het Engels zeggen.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA1-4b. Kan in korte, duidelijk gesproken teksten, getallen en bekende woorden verstaan die gericht zijn aan de luisteraar.
- Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA1-5a. Kan het onderwerp bepalen van korte kijk-/luisterteksten.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en taak?
- Je leert over je eigen muziekvoorkeuren en die van je klasgenoten praten.
- Je leert hoe je data, tijden en prijzen zegt.
- Je praat met klasgenoten over jouw muziekevenement.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Zaken regelen
GSA1-4b. Kan overweg met aantallen, hoeveelheden, kosten en tijden.
- Informatie uitwisselen
GSA1-5c. Kan de tijd aangeven.
GSA1-5d. Kan zeggen wat hij of zij leuk of lekker vindt en wat niet.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en taak?
- Je leert over je eigen muziekvoorkeuren en die van je klasgenoten praten.
- Je leert hoe je data, tijden en prijzen zegt.
- Je praat met klasgenoten over jouw muziekevenement.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Monoloog
SPA1-2a. Kan in losse woorden en simpele, korte zinnen iets of iemand beschrijven.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en taak?
- Je leert data, tijden en prijzen schrijven.
- Je leert hoe je een korte, aantrekkelijke promotietekst voor een muziekfestival
schrijft.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2b. Kan zeer korte en eenvoudige notities maken.
- Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over
andere mensen.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- De SHIT-regel: she / he / it + s
- Mensen en dingen vergelijken (overtreffende trap)
Inleiding 'Big Game'
Het centrale onderwerp van de tweede topic is Big Game: het boek en de film. Samen met de leerlingen kijk je naar het omslag van het boek, maak je kennis met de hoofdpersonages in het boek en de film en kijk je naar het eerste stuk van de film. Vervolgens lezen de leerlingen klassikaal een Engelstalige samenvatting van het middenstuk van het verhaal en matchen ze foto’s bij de samenvatting. Aan het einde van de introductielessen begrijpt iedereen hoe het verhaal van de film verdergaat.
Task 'Storyboard voor een film maken'
Leerlingen maken een storyboard bij een van de hoofdstukjes. Voordat ze daarmee aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen:
- Boekfragmenten lezen;
- Locatie, actie, dialoog in een boekfragment herkennen en beschrijven;
- Vertellen wat er gebeurt.
Vervolgens gaan ze aan de slag met hun taak. De leerlingen leveren hun storyboard bij jou in en in les 8 presenteren ze hun product aan de rest van de klas. Het resultaat van de taak kun je beoordelen aan de hand van een rubric die gebaseerd is op de criteria die in de introductielessen met alle leerlingen besproken zijn.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest (minstens) drie hoofdstukken van het boek Big Game.
- Je leest een samenvatting van het middenstuk van het boek.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Lezen om informatie op te doen
LEA1-3a. Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar mogelijk visueel ondersteund wordt.
LEA1-3b. Kan in korte informatieve teksten informatie over personen en plaatsen begrijpen.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar het eerste en laatste deel van de film Big Game.
- Je kijkt en luistert naar een animatie die uitlegt wat een storyboard is.
- Je luistert naar je klasgenoten en begrijpt wat zij in het Engels zeggen.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA2-4b. Kan een korte uitleg begrijpen.
- Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA1-5a. Kan het onderwerp bepalen van korte kijk-/luisterteksten.
LUA2-5b. Kan zich een indruk vormen van de belangrijkste inhoud in een feitelijk
nieuwsbericht op televisie.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de karaktereigenschappen van de hoofdpersonages van Big Game.
- Je praat over het verhaal in het boek en de film.
- Je presenteert je storyboard aan de klas.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Zaken regelen
GSA1-4a. Kan mensen om dingen vragen, begrijpen wanneer om iets gevraagd wordt, dingen aan mensen geven, voor iets bedanken.
- Informatie uitwisselen
GSA1-5b. Kan vragen beantwoorden en stellen over zichzelf en over anderen, waar zij wonen, wie zij kennen, wat zij bezitten.
GSA1-5e. Kan om verduidelijking vragen, eventueel met hulp van gebaren.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat over de karaktereigenschappen van de hoofdpersonages van Big Game.
- Je praat over het verhaal in het boek en de film.
- Je presenteert je storyboard aan de klas.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Monoloog
SPA1-2a. Kan in losse woorden en simpele, korte zinnen iets of iemand beschrijven.
SPA2-1b. Kan in eenvoudige bewoordingen mensen, plaatsen en bezittingen beschrijven.
- Een publiek toespreken
SPA1-3a. Kan een zeer korte ingestudeerde mededeling voorlezen aan een groep.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en taak?
- Je leert locaties, dialogen en acties voor een storyboard schrijven.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2b. Kan zeer korte en eenvoudige notities maken.
- Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over
andere mensen.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- De tegenwoordige tijd: een verhaal vertellen (present simple);
- De tegenwoordige tijd: praten over dingen die nu gebeuren (present continuous);
- Praten over mensen en dingen (persoonlijke voornaamwoorden).
Inleiding 'Best of YouTube'
Het centrale onderwerp van de derde topic is YouTube. Samen met de leerlingen kijk je naar een aantal YouTube-video’s en bespreek je wat er in die filmpjes gebeurt. Hierbij leren de leerlingen hun mening over de filmpjes te geven. Vervolgens bekijk je samen een aantal van de meest populaire YouTube-video’s en bespreek je welke het meest populair is en waarom. De klas stemt voor het filmpje dat zij het beste vinden. Leerlingen schrijven ook een kort commentaar op een aantal filmpjes.
De taak bestaat uit een korte presentatie waarin de leerlingen over hun favoriete YouTube-video vertellen. Voordat ze die presentatie geven, leveren ze de tekst van
hun presentatie bij jou in. In les 8 presenteren ze hun favoriete YouTube-video aan de rest van de klas. Het resultaat kun je (laten) beoordelen aan de hand van een rubric. Deze is gebaseerd op de criteria die je in de introductielessen met alle leerlingen hebt besproken. Voordat de leerlingen met de taak aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest en begrijpt een aantal korte comments op YouTube-filmpjes.
- Je leert welke comments en filmpjes bij elkaar horen.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Correspondentie lezen
LEA1-1a Kan korte, eenvoudige mededelingen begrijpen, bijvoorbeeld via sociale media of op brief- of ansichtkaarten.
- Oriënterend lezen
LEA1-2a Kan een korte standaard mededeling lezen.
- Lezen om informatie op te doen
LEA1-3a Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar mogelijk visueel ondersteund wordt.
LEA1-3b Kan in korte informatieve teksten informatie over personen en plaatsen begrijpen.
LEA2-3b Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal YouTube-filmpjes.
- Je kijkt naar een paar korte presentaties over YouTube-filmpjes.
- Je luistert naar je klasgenoten en begrijpt wat zij in het Engels zeggen.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUA1-2a. Kan begrijpen wanneer anderen zich voorstellen aan elkaar.
- Luisteren naar mededelingen en instructies
LUA1-4b. Kan in korte, duidelijk gesproken teksten, getallen en bekende woorden verstaan
die gericht zijn aan de luisteraar.
- Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA1-5a. Kan het onderwerp bepalen van korte kijk-/luisterteksten.
LUA2-5b. Kan zich een indruk vormen van de belangrijkste inhoud in een feitelijk nieuwsbericht op televisie.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je legt uit wat je leuk vindt om te kijken.
- Je geeft commentaar op YouTube-filmpjes.
- Je leert hoe je over een YouTube-filmpje praat.
- Je leert hoe je goed, helder en rustig spreekt.
- Je presenteert je favoriete YouTube-filmpje aan de klas.
- Je leert grote getallen uitspreken.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Informele gesprekken
GSA1-1b. Kan vragen hoe het met mensen gaat en reageren op nieuws.
GSA2-1h. Kan op eenvoudige wijze voorkeur en mening uitdrukken over vertrouwde alledaagse onderwerpen.
- Zaken regelen
GSA1-4a. Kan mensen om dingen vragen, begrijpen wanneer om iets gevraagd wordt, dingen aan mensen geven, voor iets bedanken.
GSA1-4b. Kan overweg met aantallen, hoeveelheden, kosten en tijden.
- Informatie uitwisselen
GSA1-5a. Kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden, en eenvoudige uitspraken doen en beantwoorden op het gebied van primaire behoeften of over zeer vertrouwde, concrete onderwerpen.
GSA1-5b. Kan vragen beantwoorden en stellen over zichzelf en over anderen, waar zij wonen, wie zij kennen, wat zij bezitten.
GSA1-5d. Kan zeggen wat hij of zij leuk of lekker vindt en wat niet.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je legt uit wat je leuk vindt om te kijken.
- Je geeft commentaar op YouTube-filmpjes.
- Je leert hoe je over een YouTube-filmpje praat.
- Je leert hoe je goed, helder en rustig spreekt.
- Je presenteert je favoriete YouTube-filmpje aan de klas.
- Je leert grote getallen uitspreken.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Monoloog
SPA1-2a. Kan in losse woorden en simpele, korte zinnen iets of iemand beschrijven.
- Een publiek toespreken
SPA1-3a. Kan een zeer korte ingestudeerde mededeling voorlezen aan een groep.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?De volgende grammatica onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Je leert korte comments op YouTube-filmpjes schrijven.
- Je leert hoe je grote Engelse getallen schrijft.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2b. Kan zeer korte en eenvoudige notities maken.
- Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over
andere mensen.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Praten over dingen die nu gebeuren (present continuous).
- Praten over grote getallen.
Inleiding 'JFK'
In deze topic gaan de leerlingen op onderzoek uit: wie vermoordde John F. Kennedy? Ze maken eerst kennis met JFK en zijn vrouw Jackie. Daarna onderzoeken ze als FBI-agent een aantal bewijsstukken en maken ze kennis met Lee Harvey Oswald en Jack Ruby. Op basis van de authentieke filmpjes die ze bekijken en documenten die ze lezen, krijgen ze steeds meer informatie over de moord op JFK en de verdachte.
Eerst werken de leerlingen aan een aantal voorbereidende oefeningen en vervolgens gaan ze aan de slag met de taak: het samenstellen van een FBI report. De FBI reports van alle leerlingen worden in groepjes gepresenteerd en met een rubric beoordeeld.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leest memo’s en fotobijschriften over de verdachten en andere betrokkenen rondom de moord op JFK.
- Je leest profielen van twee verdachten (Lee Harvey Oswald, Jack Ruby) en twee andere betrokkenen (Jackie Kennedy, JFK).
- Je leest een krantenartikel over Lee Harvey Oswald en de moord op JFK.
- Je leest vragen en antwoorden voor een verhoor.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Correspondentie lezen
LEA2-1a. Kan een korte, eenvoudige (standaard)brief of e-mail begrijpen.
- Oriënterend lezen
LEA1-2c. Kan eenvoudige informatie op een poster, mededelingenbord of in een brochure lezen.
LEA2-2a. Kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
- Lezen om informatie op te doen
LEA1-3a. Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar mogelijk visueel ondersteund wordt.
LEA1-3b. Kan in korte informatieve teksten informatie over personen en plaatsen begrijpen.
LEA2-3b. Kan de hoofdlijn begrijpen van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.
LEA2-3c. Kan korte, beschrijvende teksten over vertrouwde onderwerpen begrijpen.
Activiteit Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je kijkt en luistert naar een aantal videofragmenten van en over de moord op JFK.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA1-5a. Kan het onderwerp bepalen van korte kijk-/luisterteksten.
LUA2-5b. Kan zich een indruk vormen van de belangrijkste inhoud in een feitelijk nieuwsbericht op televisie.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over video’s over de moord op JFK.
- Je praat met de klas over Jackie Kennedy en JFK.
- Je praat met de klas over de gebeurtenissen rondom de moord en in welke volgorde ze zijn gebeurd.
- Je praat met de klas over de twee verdachten en waarom ze verdacht zijn.
- Je voert in tweetallen een gesprek als FBI-agent en verdachte.
- Je presenteert je FBI-report in groepjes aan elkaar.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Informele gesprekken
GSA2-1b. Kan in beperkte mate meedoen aan eenvoudige gesprekken over alledaagse, bekende onderwerpen.
- Informatie uitwisselen
GSA1-5a. Kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden, en eenvoudige uitspraken doen en beantwoorden op het gebied van primaire behoeften of over zeer vertrouwde, concrete onderwerpen.
GSA1-5b. Kan vragen beantwoorden en stellen over zichzelf en over anderen, waar zij wonen, wie zij kennen, wat zij bezitten.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je praat met de klas over video’s over de moord op JFK.
- Je praat met de klas over Jackie Kennedy en JFK.
- Je praat met de klas over de gebeurtenissen rondom de moord en in welke volgorde ze zijn gebeurd.
- Je praat met de klas over de twee verdachten en waarom ze verdacht zijn.
- Je voert in tweetallen een gesprek als FBI-agent en verdachte.
- Je presenteert je FBI-report in groepjes aan elkaar.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Monoloog
SPA1-2a. Kan in losse woorden en simpele, korte zinnen iets of iemand beschrijven.
SPA2-1a. Kan in een serie korte zinnen informatie geven over zichzelf en anderen.
Activiteiten Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je beantwoordt vragen over verdachten.
- Je geeft informatie over Jackie en JFK.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2a. Kan een eenvoudig formulier invullen.
- Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over
andere mensen.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Praten over het verleden: was en were.
- Woordvolgorde: eerst plaats, dan tijd.
Inleiding 'Donald Duck'
Het centrale onderwerp van topic 5 is Donald Duck. Samen met de leerlingen maak je kennis met de Disney Academy en leer je hoe strips worden gemaakt door te luisteren naar interviews met stripschrijvers en striptekenaars. Leerlingen lezen een aantal strips om Donald Duck-stripfiguren te leren kennen en doen uiteindelijk een test om te kijken of ze er klaar voor zijn om zelf een script voor een strip te schrijven.
De taak bestaat uit het schrijven van een script voor een stripverhaal. Leerlingen kiezen uit 3 gegeven plots er eentje uit en maken daar het script verder bij af. Voordat ze hun comic script aan de rest van de klas presenteren, leveren ze die bij jou in. In les 8 presenteren ze hun comic scripts aan de rest van de klas. Het resultaat kun je (laten) beoordelen aan de hand van een rubric. Deze is gebaseerd op de criteria die je in de introductielessen met alle leerlingen hebt besproken. Voordat de leerlingen met de taak aan de slag gaan, werken ze aan een aantal voorbereidende oefeningen.
Activiteiten Lezen
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leert korte Donald Duck-strips lezen en begrijpen.
- Je leest en beantwoordt quizvragen over Donald Duck-figuren.
- Je leest beschrijvingen van Donald Duck-figuren.
- Je leert spreekballonnen op de juiste plaats in een stripverhaal zetten.
- Je leert de betekenis van woorden opmaken uit de rest van de tekst.
ERK Lezen
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Lezen om informatie op te doen
LEA1-2b. Kan dingen opzoeken in of kiezen uit een lijst.
LEA1-3a.Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar mogelijk visueel ondersteund wordt
LEA1-3b. Kan in korte informatieve teksten informatie over personen en plaatsen begrijpen
LEA2-3a. Kan specifieke informatie begrijpen in eenvoudige teksten.
Activiteiten Luisteren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je luistert naar korte gesprekken tussen Donald Duck-figuren.
- Je luistert naar Donald Duck-figuren die zich voorstellen.
- Je luistert naar de kenmerken van een Donald Duck-figuur, zodat je die kunt tekenen.
ERK Luisteren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen
LUA1-1a. Kan alledaagse uitdrukkingen begrijpen, gericht op de vervulling van eenvoudige behoeften van concrete aard, die rechtstreeks tot hem of haar worden gezegd in heldere, langzame en herhaalde bewoordingen door een sympathieke spreker.
- Gesprekken tussen moedertaalsprekers begrijpen
LUA1-2a. Kan begrijpen wanneer anderen zich voorstellen aan elkaar.
- Kijken en luisteren naar audiovisuele media
LUA1-5a. Kan het onderwerp bepalen van korte kijk-/luisterteksten.
Activiteiten Gesprekken voeren
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je stelt elkaar vragen over Donald Duck-figuren.
- Je praat met elkaar over Donald Duck-figuren.
- Je leert de kenmerken van een Donald Duck-figuur beschrijven.
- Je legt uit waarom je iets gekozen hebt.
- Je leert zeggen dat je iets niet begrijpt.
ERK Gesprekken voeren
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Informatie uitwisselen
GSA1-5a. Kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden, en eenvoudige uitspraken doen en beantwoorden op het gebied van primaire behoeften of over zeer vertrouwde, concrete onderwerpen.
GSA1-5b. Kan vragen beantwoorden en stellen over zichzelf en over anderen, waar zij wonen, wie zij kennen, wat zij bezitten.
Activiteiten Spreken
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je stelt elkaar vragen over Donald Duck-figuren.
- Je praat met elkaar over Donald Duck-figuren.
- Je leert de kenmerken van een Donald Duck-figuur beschrijven.
- Je legt uit waarom je iets gekozen hebt.
- Je leert zeggen dat je iets niet begrijpt.
ERK Spreken
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Monoloog
SPA1-2a. Kan in losse woorden en simpele, korte zinnen iets of iemand beschrijven.
SPA1-3a. Kan een zeer korte ingestudeerde mededeling voorlezen aan een groep.
Activiteit Schrijven
Wat leren de leerlingen in de introductielessen, oefeningen en de taak?
- Je leert vragen over Donald Duck-figuren maken.
ERK Schrijven
De leerlingen oefenen in deze periode met de volgende can-do-descriptoren (ERK):
- Notities, berichten, formulieren
SCHA1-2b. Kan zeer korte en eenvoudige notities maken.
- Creatief schrijven
SCHA1-4a. Kan een paar eenvoudige zinnen opschrijven over zichzelf of over andere mensen.
Grammatica-onderwerpen
De volgende grammatica-onderwerpen worden behandeld in deze periode:
- Praten over toekomst (going to).
- Vragen stellen.