Jorien Castelein:
Algemeen directeur en oprichter Blink
Jorien begon haar carrière bij Thieme, een educatieve uitgeverij. Als jongste medewerker kreeg ze technologische vernieuwing in haar takenpakket. Jaren later werd ze bij Malmberg verantwoordelijk voor digitale strategie. Ze zag steeds meer het belang van technologie, maar ook dat alleen de buitenkant veranderde. Ze wilde de methodes in de kern aanpakken. Binnen een groot uitgeefconcern was dat lastig. Daarvoor waren de belangen te groot.
Het begin van Blink
De kans bij Malmberg om Bobo, Okki en Taptoe nieuw leven in te blazen pakte ze met beide handen aan, waarna ze de mogelijkheid om – samen met een collega – deze bladen over te nemen niet voorbij kon laten gaan. Om vanuit daar, met een goede basis een organisatie te bouwen waarbinnen ze haar droom kon waarmaken: een nieuw soort lesmethode ontwikkelen, helemaal van deze tijd. Het was het begin van Blink.
Jorien verzamelde een team met de meest bijzondere mensen en experts uit de onderwijs- en leermiddelenwereld om zich heen. En, om echt een nieuw soort leermiddel te kunnen ontwikkelen, vernieuwde ze ook haar eigen aanpak. Daarvoor verdiepte ze zich in design thinking, of, volgens haar de betere term: human-centered design. Een methodiek om in cocreatie met eindgebruikers tot een innovatief product te komen dat werkelijk waarde toevoegt in hun leven.
Ze verankerde wetenschappelijke inzichten over hoe kinderen het beste leren en zich ontwikkelen door samen te werken met wetenschappers en experts. En – misschien wel het meest belangrijk- ze besloot de nieuwe methodes altijd samen met leraren en hun leerlingen te ontwikkelen.
De blink van Jorien:
“Achterin klassen door heel Nederland beseften we plotseling: op het moment dat de boeken op tafel komen, verdwijnt de energie.”
Een vliegende start met Groove.me (nu Blink Engels)
Het eerste resultaat was Groove.me (nu Blink Engels). Met (pop)muziek als motor ontdekken leerlingen het Engels en de wereld van nu. En het sloeg aan. Blink Engels is nu de meest verkochte methode en heeft het onderwijs in Engels op de basisschool ingrijpend veranderd.
Daarna kwamen andere methodieken voor zowel basis- als voortgezet onderwijs. Met steeds twee uitgangspunten: de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen en daarnaast een sleutelrol voor de leraar.
Jorien: “Ik had niet durven dromen dat we met onze vernieuwende aanpak zoveel scholen zouden bereiken. Ons succes komt denk ik voort uit de behoefte van scholen om zich los te maken van de vicieuze cirkel die geleidelijk in ons onderwijs is geslopen. De leerprestaties vallen tegen. Als reactie hierop gaan we harder ingrijpen, nog strakker monitoren, controleren en extra toetsen. Terwijl allang door onderzoek is vastgesteld dat leerlingen daar niet beter van gaan leren. Gras groeit niet als je eraan trekt.
De oplossing om deze cirkel te doorbreken bleek verrassend simpel. Zet de leraren en de leerlingen centraal. Als je dat doet, krijg je als het ware andere leerlingen in de klas. Gemotiveerder. Omdat ze voelen dat ze gezien en serieus genomen worden. En niet door een hoepeltje hoeven te springen. En de leraren? Die halen weer meer voldoening uit hun werk. Omdat ze eindelijk kunnen doen waarom ze voor het onderwijs hebben gekozen: verschil maken in het leven van leerlingen.
Als wij het onderwijs terug kunnen geven aan de leraren en hun leerlingen. Dan bereiken wij wat we het liefste willen. Dat is waar we samen met leraren en leerlingen aan werken.”
Ervaring en achtergrond
Blink
Oprichter en directeur
sept 2009 – heden
Malmberg
Director Consumer Market
apr 2007 – sept 2009
Manager E-Strategy and Strategic Projects
jan 2006 – mrt 2007
ThiemeMeulenhoff
Publishing manager
feb 2004 – dec 2006
Publisher
feb 1998 – jan 2004
Contactgegevens
Blink
Jorien Castelein
Willemsplein 2
5211 AK ‘s-Hertogenbosch
E: jorien.castelein@blink.nl
T: 06-53262183