Start vandaag nog met digitale geletterdheid

Is er een land ter wereld waar een curriculumvernieuwing zo lang duurt als in Nederland? Ik denk het niet. Al in 2016 bracht het Platform Onderwijs2032 een advies uit. En hier is nog steeds niets mee gedaan.

Verlamd

Er liggen waardevolle adviezen voor de actualisering van het onderwijscurriculum, maar er gebeurt niets. Natuurlijk is het belangrijk dat kinderen digitaal geletterd zijn als ze school verlaten. Dat zij nieuws van fakenieuws kunnen scheiden. Weerbaar en alert zijn op social media. Vertrouwd raken met programmeren. En het maken van strakke presentaties de gewoonste zaak van de wereld vinden. Maar nog steeds is de besluitvorming hierover niet in zicht. We wachten een beetje verlamd op wat de toekomst zal brengen. Waarom?

17 miljoen specialisten

Het is net als met voetbal, we hebben in Nederland 17 miljoen onderwijsspecialisten, die allemaal wel iets te zeggen hebben over ons onderwijs. En elke dag is er wel een nieuwe visie. En iedereen heeft gelijk. Maar intussen pakken de ministers van onderwijs niet door. Ze laten keer op keer hun oren hangen naar steeds weer nieuwe kamervragen, specialisten en lobbygroepen. En dan is de regeringsperiode om, en treden er nieuwe onderwijsministers aan, die weer opnieuw beginnen.

Begin!

Laten we niet opnieuw in die valkuil vallen, en nu gewoon beginnen met digitale geletterdheid. Hoe dan? Er ligt inmiddels een concreet voorstel voor de curriculumherziening. De SLO heeft de verdere uitwerking in leerdoelen en leerlijnen met scholen al bijna klaar. Als we nu beslissen om dit werk als uitgangspunt te nemen, voorkomen we in ieder geval dat onze kinderen digitaal achterop raken. De regie blijft zo bij het onderwijs, maar educatieve uitgevers kunnen dan vandaag nog starten met het ontwikkelen van de juiste leermiddelen. En zorgen we ervoor dat digitale geletterdheid in 2023 een integraal onderdeel is van alle lesmethoden.

Geen los vak

Digitale geletterdheid moet niet het zoveelste losse vak worden, want het programma is al te overladen. Digitaal denken en leren moet een integraal onderdeel zijn van alle vakken. Wereldori├źntatie, lezen en taal. Maak digitaal geletterdheid integraal onderdeel van het hele lesprogramma.

Met z’n allen hebben we maar een opdracht: zorg dat kinderen digitaal geletterd raken. En wel zo snel mogelijk. Waar wachten we nog op?

Jorien Castelein

Directeur Blink en bestuurslid Groep Educatieve Uitgeverijen (GEU)

Blog geschreven ter gelegenheid van deelname aan de ECP-bijeenkomst op maandag 21 juni van 10.00 – 11.30 uur in Nieuwspoort, waarbij ECP-voorzitter Tineke Netelenbos een ook namens de GEU gesteund pleidooi voor versnelde invoering van digitale geletterdheid in het onderwijscurriculum aanbiedt aan Tweede Kamerleden Lisa van Ginneken (D66) en Barbara Kathmann (PvdA).

Ontdek de wereld.