Debat
Hoe gaan we de ontlezing tegen?
Verzet of verleiding
Locatie: Openbare Bibliotheek Amsterdam (Oosterdokskade 143)
Datum en tijd: maandag 6 februari, 14.45 – 16.15 uur
Het Nederlandse leesonderwijs verkeert in crisis. In de ranglijst van het Pisa-onderzoek zijn Nederlandse vijftienjarigen qua leesvaardigheid in twintig jaar tijd gedaald van wereldtop naar internationale middenmoot. Onze jongeren worden de eerste generatie Nederlanders in de moderne geschiedenis die lager geletterd is dan de vorige. De neerwaartse spiraal moet worden doorbroken – maar hoe?
Hoe de ontlezing tegen te gaan? Socioloog Eric Hendriks pleit in zijn NRC-essay “Het Nederlandse onderwijs heeft een cultureel probleem” voor culturele weerstand. Hij stelt dat het onderwijs meer weerstand moet bieden aan bredere vervlakkingsexcessen in de Nederlandse cultuur en te vaak meebeweegt. In zijn betoog voert Hendriks de nieuwe methode “Het nieuwe lezen” van educatieve uitgeverij Blink als voorbeeld aan van zulk schadelijk meebewegen. Maar Blink heeft deze aanpak juist ontwikkeld om de ontlezing tegen te gaan door lezen weer aantrekkelijker te maken voor kinderen en jonge mensen! Veel wetenschappelijke experts hebben meegewerkt aan het ontwikkelen van de aanpak, onder regie van Blink-directeur Jorien Castelein.
Hoe zit het nu? Wat helpt tegen de ontlezing? Is het zinvol om te denken in termen van culturele weerstand? Wat maakt lezen weer aantrekkelijk voor jonge mensen?
Op 6 februari gaan Eric Hendriks en Jorien Castelein in de Openbare Bibliotheek Amsterdam over deze vragen in debat onder leiding van Frederiek Weeda, onderwijsredacteur NRC. In het panel schuiven verder aan:
- Caroline Wisse: ervaren docent Nederlands (onderbouw hv en vmbo, momenteel werkzaam op Globe College in Utrecht), mede-ontwikkelaar van Blink Nederlands en participant in diverse onderzoeken en initiatieven rond lezen en verbetering van leesonderwijs in Nederland (o.a. curriculum.nu, innovatietraject lezen VO-raad, Kennistafel Effectief Leesonderwijs).
- David Roelofs: ondernemer, onderzoeker en docent Nederlands/Communicatie. Stond voor de klas in het VO, op de universiteit en het hbo. Schreef mee aan de visie van Stichting Lezen op succesvol leesonderwijs binnen havo/vwo, ontwikkelde mede de platformen Taalbaas.nu en Schrijfakademie.nl en publiceert over het leesprobleem in Nederland (Trouw, de Volkskrant).
Programma Debat
14.15 uur – Ontvangst met koffie/thee.
14.45 uur – Welkom en opening door Jorien Castelein, initiatiefnemer van het debat.
14.50 uur – Inhoudelijke opening door Frederiek Weeda, debatleider.
- 10 min. presentatie betoog NRC door Eric Hendriks.
- 10 min. toelichting visie en aanpak Blink door Jorien Castelein.
15.20 uur – Paneldiscussie met Hendriks, Castelein, Wisse en Roelofs, onder leiding van debatleider Frederiek Weeda, gevolgd door een publieksdiscussie met bijdragen uit de zaal.
16.15 uur – Einde + napraten onder het genot van een drankje en hapje.
17.00 uur – Einde middag.
Het is helaas niet meer mogelijk je aan te melden.