Zijn jouw leerlingen gemotiveerd om langere teksten te lezen? Waarschijnlijk niet. Ze vinden die teksten namelijk meestal niet boeiend of gewoon saai. Omdat ze niet aansluiten bij hun belevingswereld. Jammer, want lezen is belangrijk om mee te komen op school en in de maatschappij. Je kan dit patroon doorbreken met spannende verhalen en opdrachten waarbij leerlingen samen problemen oplossen. Maar welke aanpak kies je daarbij? Bij Blink werken we onder andere met de ‘leessandwich’.
Geef je les in de bovenbouw havo/vwo? Neem dan een kijkje op Blink Nederlands hv bovenbouw.
Actief aan het lezen met de leessandwich
Hoe wakker je de leeshonger aan?
Hebben je leerlingen moeite met langere teksten? Leesexpert Marieken Pronk* praat je in deze smakelijke video bij over de leessandwich. Een must see als je wil weten hoe deze aanpak kan helpen om de leeshonger van leerlingen te vergroten. Bekijk de video of ontdek het praktische boekje.
*Naast Marieken Pronk willen we Bert de Vos hier ook expliciet benoemen als bedenker van de leessandwich.
Dilemma
Wat vind jij? Geef je mening en zie ook gelijk wat jouw collega-docenten hebben gestemd.
Lezen met teksten uit de methode óf lezen met teksten die leerlingen zélf aandragen?
Ontvang gratis de lesbrief
Wil je wat meer variatie aanbrengen in je leeslessen? Probeer dan ons lesidee uit. Aan de hand van een artikel over een beruchte jeugdbende in de jaren tachtig verdiepen jouw leerlingen zich in een bendelid. Ze lezen, onderzoeken, praten met elkaar en schrijven een ‘andersomgedicht’. Je kunt je leerlingen zelfstandig laten werken met het werkblad, maar je kunt er ook een inspirerende klassikale les van maken met de tips en aanwijzingen in de lesbeschrijving.
Nieuwsgierig? Ontvang de lesbrief, het werkblad en het artikel gratis in je mail.
Dit gebeurt er in het vak Nederlands
Leesdidactiek
Leesvaardigheid verhoog je alleen als je in staat bent de leesmotivatie te vergroten. Maar hoe doe je dat? Roel van Steensel en Thoni Houtveen deden uitgebreid literatuuronderzoek en delen hun inzichten. Een goede basis voor onderwijs dat werkt. En dat de leeshonger van leerlingen aanwakkert.
Diep lezen
Diep geconcentreerd lezen, daaraan herken je een leerling die echt leesvaardig is. Het is belangrijk om goede resultaten te halen op school en mee te komen in de maatschappij. Het goede nieuws is dat vrijwel elke leerling het kan leren. Twee experts van SLO laten je graag zien hoe.
Leessandwich
Met de leessandwich maak je ingewikkelde teksten een stuk lekkerder, simpelweg door je leerlingen voor en na het lezen actief bezig te laten zijn met de tekst. In dit artikel lees je tussen welke leesstof je die activiteiten het beste kunt stoppen.
“Leerlingen balen als het lesuur om is, ze waren liever gebleven tot de ontknoping van het verhaal”
Elin Meijnen, docent Nederlands Kandinsky College Nijmegen
Zelf ontdekken?
Je kunt vrijblijvend kennismaken met Blink Nederlands. Wanneer het jou uitkomt. Bijvoorbeeld met onze gratis proeflessen of een zichtzending.