Zetten jouw leerlingen hun tanden graag in een paar pittige teksten? Waarschijnlijk niet. En als ze al willen lezen, dan maar ‘gewoon’ examenteksten. Dat is jammer, want in de vierde is dat eindexamen nog ver weg. Bovendien leren leerlingen zo vooral ‘examen doen’ en vergroten ze nauwelijks hun leesvaardigheden. Bij Blink vinden we dat leerlingen niet alleen examenvragen moeten kunnen beantwoorden, maar vooral geschreven bronnen moeten kunnen doorgronden, zodat ze leren lezen voor het leven.
Geef je les in de onderbouw of het vmbo? Klik dan hier.
Hoe krijg ik mijn 4 vwo-klas actief aan het lezen?
Hap makkelijker door teksten met de leessandwich
Leesexpert Marieken Pronk* praat je in nog geen 10 minuten bij over de sandwichdidactiek. Een smakelijk verhaal voor iedereen die wil weten hoe deze aanpak kan helpen om leerlingen actiever met teksten bezig te laten zijn. Bekijk de video of bestel het praktische boekje bij Ten Brink uitgevers.
*Naast Marieken Pronk willen we Bert de Vos hier ook expliciet benoemen als bedenker van de leessandwich.
Dilemma
Lezen met teksten uit de methode óf lezen met teksten die leerlingen zélf aandragen?
Zelf aan de slag met de leessandwich?
Zelf de leessandwich inzetten? Ontvang gratis onze lesbrief. In deze les verdiepen je leerlingen zich in een artikel over verleidingen van sociale media én hoe je deze kunt weerstaan. Dat doen ze aan de hand van de leessandwich: een aanpak waarbij ze vooraf, tijdens en na het lezen actief aan de slag gaan met de tekst. Dit zorgt ervoor dat ze dieper gaan lezen en de tekst beter begrijpen.
Nieuwsgierig? Vraag de lesbrief aan en ontvang deze samen met het artikel en het werkblad gratis in je mail.
Ontwikkelingen in het vak Nederlands
Leesdidactiek
Leesvaardigheid en tekstbegrip zijn essentieel. De vraag is: hoe maak je het interessant? Roel van Steensel en Thoni Houtveen deden uitgebreid literatuuronderzoek en delen hun inzichten over effectieve leesdidactiek die leerlingen veel meer brengt dan simpelweg examens oefenen.
Diep lezen
Een leesvaardige leerling kan diep geconcentreerd lezen. Die kwaliteit is noodzakelijk om mee te komen in deze maatschappij, maar die lijkt ook steeds moeilijker onder de knie te krijgen. Twee experts van SLO stellen dat vrijwel elke leerling het kan leren. In dit artikel laten ze je zien hoe.
Leessandwich
Met de leessandwich maak je ingewikkelde teksten een stuk lekkerder, simpelweg door je leerlingen voor en na het lezen actief bezig te laten zijn met de tekst. In dit artikel lees je tussen welke leesstof je die activiteiten het beste kunt stoppen.
Bekijk de proefles Biohack
In de les Biohack duiken je leerlingen in de bio-technische ontwikkeling CRISPR-CAS. Ze kiezen een artikel naar keuze, leren kritisch lezen en luisteren én passen dat ook toe als ze zelf argumenten formuleren.
Bekijk de proefles en ontdek hoe Blink Nederlands de leessandwich toepast.