Van schrijfpaniek naar schrijfsucces met de Blink Schrijfcirkel
Mijn eigen teksten verbeteren, hoe pak ik dat aan? En hoezo overtuigt mijn tekst niet?
Schrijfpaniek heeft veel vormen, maar die hebben wel vaak dezelfde oorzaak: een eenzijdige focus op het eindproduct, de tekst. Het is dus niet zo gek dat leerlingen ChatGPT gebruiken voor het schrijven van teksten. Alleen leren ze zo niet om zelf te schrijven. Schrijven is een cyclisch proces, een extreem complexe vaardigheid die veel van leerlingen vraagt. Door het schrijfproces op te knippen in kleine stappen kun je jouw leerlingen gemakkelijker leren zélf betere teksten te schrijven.
De Blink Schrijfcirkel kan je hierbij ondersteunen. Vraag die nu aan!
Van schrijfpaniek naar schrijfsucces
“Begin niet over komma’s als het punt nog niet gemaakt is”
Astrid Sy in gesprek met experts Dr. Monica Koster en Anja Schoots over het belang van het schrijfproces.
Dilemma
Wij ontwikkelen onze methodes samen met docenten en hun leerlingen. Daarom zijn we altijd nieuwsgierig naar jouw mening. Geef antwoord op het dilemma en zie ook gelijk wat jouw collega-docenten hebben gestemd.
Wat is voor jou belangrijk bij schrijfvaardigheid?
Ontvang de Blink Schrijfcirkel
Schrijven is een (cyclisch) proces. Om dat goed te begeleiden hebben wij een praktische tool ontwikkeld voor vmbo en havo/vwo. Met tips en werkvormen om tijdens de hele cyclus het schrijfproces op gang te brengen en te houden. En om je leerlingen te laten ontdekken wat een tekst een goede tekst maakt. Zodat ze betere teksten gaan schrijven.
Nieuwsgierig? Ontvang de Blink Schrijfcirkel gratis in je mail.
Ontwikkelingen in het vak Nederlands
Wij volgen de ontwikkelingen in ons vak op de voet. Interessante artikelen delen we graag. Je vindt ze hieronder.
Peerfeedback en schrijfvaardigheids-
onderwijs
-Eline Denneman, Jacqueline Evers-Vermeul, Huub van den Bergh-
Hoe kunnen je leerlingen op een goede manier feedback geven op klasgenoten? Gaat dat beter als ze daarvoor van tevoren instructies hebben gekregen? En worden de teksten na verwerking van de feedback daadwerkelijk beter? De schrijvers onderzochten het bij havo-4 leerlingen.
‘We leren nu ook hóé je moet schrijven’
-Klaske Elving & Huub van den Bergh-
Schrijven is een complexe vaardigheid: als schrijver verwoord je gedachten met een bepaald doel voor een specifieke doelgroep. Voor leerlingen komt daar veel bij kijken. Klaske Elving ging op zoek naar interventies die het voor leerlingen makkelijker maken zich als schrijver te ontwikkelen.
De leerling als schrijver en kritische lezer
-Ramon Groenendijk-
Schrijven en lezen versterken elkaar: een leerling wordt een betere schrijver door kritisch naar teksten van anderen te kijken. Docent Nederlands en onderzoeker Ramon Groenendijk geeft praktische handvatten om peerfeedback en geïntegreerd lees- en schijfonderwijs in je les vorm te geven.
De leessandwich
Ben je benieuwd naar onze aanpak om leerlingen aan het lezen te krijgen? Ontdek de leessandwich, een praktische en wetenschappelijk onderbouwde methode om van je leerlingen betere lezers te maken.