Zoeken

Lezen voor je examen of voor je leven?

Lezen en lezen voor het centraal examen… Dat zijn twee dingen, twee verschillende dingen, vinden wij bij Blink Nederlands. De getoetste leesvaardigheid op het examen is heel andere koek dan lezen voor het leven. Onderzoek wijst uit dat het alsmaar oefenen met behulp van examenteksten in je lessen geen leesvaardiger leerlingen oplevert, hoogstens leerlingen die hun examen goed maken.

Blink Nederlands kiest voor een andere benaderingswijze die veel betekenisvoller is dan de bekende examenvoorbereiding. Betekenisvol, omdat het in de opdrachten in Blink Nederlands in de eerste plaats gaat om de inhoud van de teksten.

Een voorbeeld

In de module Begin van het einde gaan leerlingen aan de slag met de vraag of de toekomst, met alle technologische vooruitgang, iets is om naar te verlangen of iets is om met vrees tegemoet te zien. Leerlingen lezen artikelen over kunstmatige intelligentie, ingrijpen in DNA, dystopische werelden en … <lees meer>

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen