Het merk ik©

Openingsmodule leerjaar 4

Leerjaar 4 opent met de module Het merk ik© waarin het draait om identiteit: wie ben je, wie wil je zijn? Wat laat je van jezelf zien in je communicatie met je omgeving, in je berichten op social media? Is authenticiteit belangrijk of speel je liever met de werkelijkheid?

De module merk ik© is, net als alle modules van Blink Nederlands, opgebouwd uit verschillende blokken. In deze blokken gaan leerlingen telkens vanuit een andere insteek met het thema ‘identiteit’ aan de slag. Het draait hierbij om het verwoorden van persoonlijke zaken over jezelf en over de ander. Over taalgebruik dat hierbij het meeste effect heeft. Over hoe je jouw ideeën en wensen verwoordt in een argument of een statement. Met spreekvaardigheid (presenteren,debatteren), kijk- en luistervaardigheid, schrijfvaardigheid (creatief schrijven, jezelf kenschetsen), leesvaardigheid, het lezen van literaire teksten, literair taalgebruik, sociolinguïstiek, taalkunde, kortom: het vak Nederlands in al haar kleuren.

De blokken van de module

Start – Dilemma’s op dinsdag: in het openingsblok van deze module worden leerlingen aan de hand van een dilemmaspel geconfronteerd met hun geweten.

Blok – Kijken in de ziel: in dit blok staat de vraag centraal: Wat laat je zien van jezelf ? Wat mogen anderen van je weten of… wat houd je liever verborgen?
Je leerlingen onderzoeken hoe bekende Nederlanders /influencers taal gebruiken om iets van zichzelf te laten zien. Ze denken na over wat je laat zien van je persoonlijkheid en ontdekken hoe je iemand bevraagt op zijn persoonlijkheid aan de hand van interviews met een of meerdere klasgenoten.  Daarbij denken ze na over het effect van hun vraagstelling. Met welke vragen kom je het meest te weten?

 

Blok – Online identiteit: leerlingen staan in dit blok stil bij het onderwerp hoe profileer je jezelf in social media? Wat leer je van bekende voorbeelden? Kies je voor authenticiteit of zet je een ‘showcase’ neer?
Leerlingen bekijken voorbeelden van de beklemmende drang naar perfectie enerzijds en de kansen en vrijheid van een online identiteit anderzijds. In Over de streep debatteren ze over voor- en nadelen maken ze een ‘download’ van hun gedachten hierover. Vervolgens schrijven ze een brief aan zichzelf: wat wil je dat men over drie jaar over jou leest op internet?

 

Blok – Mi have a dream: dit blok draait om de vraag welke stijlmiddelen en retorische tactieken zet je in om jezelf neer te zetten?
Je leerlingen formuleren een kort en krachtig online visitekaartje waarbij ze stil hebben gestaan bij welk beeld en welke woorden hen karakteriseren en wat ze gebruiken in hun profielen op social media. Ze onderzoeken hoe bekende Nederlands zichzelf neerzetten in een persoonlijke speech / pitch over hun dromen en ideeën voor de toekomst?
En ze ontdekken hoe ze zichzelf het beste presenteren en maken daarbij gebruik van stijlfiguren, van intonatie en ritme en van de drieslag of de cirkelronde.

 

Blok – Wie ben ik: in dit blok staat creatief schrijven centraal en hoe dit je helpt om een persoon neer te zetten.
Je leerlingen bekijken / lezen  (literaire) voorbeelden en verzamelen vertelideeën die ze uitproberen op elkaar. Ze creëeren een personage met een wens/probleem/uitdaging en onderzoeken aan de hand van de schrijftechniek ‘show don’t tell’ hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun verhaal effect heeft.

 

Eindopdracht:  alle blokken samen leveren een egodocument op waarin je leerlingen vastleggen wie ze zijn en hoe ze zichzelf willen neerzetten.
Je leerlingen verwerken de kennis, opgedane inzichten en vaardigheden uit de verschillende blokken. Ze verdiepen zich in een egodocument van een klasgenoot. Ze denken na over je het best verwoord wie hij/zij is en welke taal en formuleringen de meeste impact hebben. Op basis van deze inzichten schrijven ze een spoken word-tekst voor hun klasgenoot.

 

Ontdek de wereld.