Zoeken

Digitalisering: het mooie van (durven) springen

Als uitgever van vernieuwende, digitale lesmethodes krijgen we in deze Corona-tijden vaak de vraag iets te vertellen over onze visie op digitaal leren. Dat doen we natuurlijk graag. Maar tegelijkertijd, wat een lastige vraag. Onze visie op digitalisering. Eerlijk? Digitaliseren om te digitaliseren heeft geen effect. Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk is een mooie digitale lesmethode een verrijking. Maar alleen in de handen van een leraar die de ruimte krijgt om zijn werk als professional te doen. Een veel belangrijkere vraag voor ons bij Blink is: hoe ziet een goed leermiddel eruit?

Acht jaar geleden is de educatieve tak van Blink ontstaan vanuit een groep ervaren en bevlogen leermiddelenontwikkelaars. We stelden onszelf de vraag: hebben leermiddelen en lesmethodes nog wel bestaansrecht? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers keer op keer dat er nauwelijks een overtuigende relatie bestaat tussen de kwaliteit van een leermiddel en de kwaliteit van onderwijs. En alle digitalisering ten spijt, technologie heeft hier vooralsnog niet echt iets aan kunnen veranderen.

Als het gaat om de ontwikkeling van leerlingen zijn er namelijk drie dingen die ertoe doen:

  1. Een leraar die een veilige leeromgeving schept, leerlingen uitdaagt en zorgt voor de juiste interactie op het juiste moment
  2. Betrokkenheid en stimulans vanuit ouders/opvoeders
  3. Interactie tussen leerlingen onderling

Anders geformuleerd: een ‘goede’ leraar kan met een ‘slecht’ leermiddel een fantastisch rendement behalen, en een ‘goed’ leermiddel is niets zonder een leerkracht die effectief stuurt.

Heb je ze dan wel nodig, ‘goede’ leermiddelen of ook ‘digitale lesmethodes’?

Jorien Castelein, directeur, digitalisering, blog We zijn hierover in gesprek gegaan met – niet overdreven – honderden leraren en leerlingen. Zijn bij hen achter in de klas gaan zitten, om te observeren wat leermiddelen wel en niet kunnen betekenen. Conclusie:  Een goed leermiddel, voor zowel de leraar als de leerling, is als een trampoline. Als je niet springt, gebeurt er niets. Maar als je wél durft te springen, ga je omhoog. En iedereen springt op zijn eigen niveau, in eigen tempo en vooral in eigen stijl. Soms alleen, maar vooral ook samen.

Onze visie op digitalisering is daarom: technologie biedt meer mogelijkheden dan papier als je écht wilt springen. Wat is echt springen? Echt springen is niet je bestaande werkboek digitaal laten invullen. Of de les die je anders op het bord geeft nu via Teams doen. Echt springen is met vallen en opstaan nieuwe dingen en ook nieuwe leermiddelen uitproberen. Kijken wat het beste werkt voor jou en jouw leerlingen. Echt springen is het jezelf niet kwalijk nemen als een keer iets mis gaat. Want jezelf ontwikkelen kan alleen vanuit het vertrouwen dat je soms drie keer iets moet proberen voor het werkt. Echt springen is onderzoeken en uitproberen, net zolang tot je samen met je leerlingen hoger springt.

Jorien Castelein
Directeur Blink
jorien.castelein@blink.nl

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen