Bekende kinderboekenschrijvers komen met oplossing tegen zomerleesdip
Samen met Tosca Menten, Manon Sikkel en Maren Stoffels ontwikkelde Blink een digitaal platform om leesachterstand te voorkomen.
Veel kinderen in Nederland lezen te weinig en al helemaal tijdens de zomervakantie. Leraren geven aan dat het leesniveau in de vakantie stilstaat of zelfs achteruitgaat. Om de zomerleesdip aan te pakken ontwikkelde Blink samen met Tosca Menten (schrijver van o.a. Dummie de mummie), Manon Sikkel (Geheim agent oma) en Maren Stoffels (Dreadlocks & lippenstift) ‘Blink Zomerlezen’. Met behulp van slimme personalisatie spelen de verhalen zich helemaal af op de eigen school van het kind, met een hoofdrol voor hun leraar en conciërge. Elke vakantieweek staat er een nieuw hoofdstuk online. Hartstikke spannend en helemaal gratis!
Bijna een kwart 15-jarigen laaggeletterd
Manon Sikkel, sinds 2019 de Nederlandse Kinderboekenambassadeur: “Ik lees regelmatig stukken in de krant waarin staat dat een kwart van de middelbare scholieren laaggeletterd is. Als schrijver en taalpsycholoog doet dat me pijn om te lezen. Maar de oplossing zit volgens mij niet in het aanbieden van nog betere boeken op de middelbare school, of de introductie van welk leesproject dan ook. De oplossing ligt ergens tussen het zesde en twaalfde jaar. Als kinderen leren lezen, plezier krijgen in lezen en dan soms toch ergens afhaken. Dat moment moet je voor zijn.”
Interactief zomerverhaal
Met de zomerverhalen willen Blink en de schrijvers het lezen tijdens de vakantie spannend en uitdagend maken. Om goed aan te sluiten op de belevingswereld van kinderen richten de verhalen zich elk op een eigen leeftijdscategorie. Maren Stoffels schreef voor groep 3/4, Tosca Menten voor groep 5/6 en Manon Sikkel spreekt met haar verhaal groep 7/8 aan. De leraar kan zelf de namen invullen van de school, leraar, conciërge en de directeur. Hierdoor speelt het verhaal zich ook echt af op school, in een omgeving die de kinderen kennen. Zes weken lang staat er wekelijks een nieuw hoofdstuk online, met steeds weer een spannende cliffhanger.
“Als we willen dat kinderen tijdens de zomervakantie lezen, moeten we ze verhalen geven die nieuwsgierig maken” vindt Jorien Castelein, directeur van Blink. “Wat gebeurt er in jouw basisschool als er helemaal niemand is? Zo’n bekende plek, helemaal verlaten, dat heeft iets magisch. Je gaat lezen als je benieuwd bent hoe het verhaal verder gaat en daar hebben onze schrijvers wel voor gezorgd.”
Leesvaardigheid verslechtert
Het leesniveau van Nederlandse kinderen holt de laatste jaren achteruit. Het percentage jongeren dat onvoldoende geletterd is steeg van 11% in 2003 naar 24% in 2019. Een deel van deze kinderen heeft later moeite om in de maatschappij mee te komen. De post lezen of een belastingformulier invullen is voor hen een hele opgave. “Leesvaardigheid is als een spier die je moet blijven trainen” aldus Jorien. “Om te voorkomen dat kinderen straks in de vakantie wekenlang geen enkel boek of tijdschrift aanraken is er nu Blink Zomerlezen.