donderdag, 20 april 2017

Digitalisering: het mooie van (durven) springen

Column: Jorien Castelein

Brochure Heutink: Digitalisering in het primair onderwijs

 

Als uitgever van vernieuwende, digitale lesmethodes krijgen we vaak de vraag iets te vertellen over onze visie op digitaal leren. Dat doen we natuurlijk graag. Maar tegelijkertijd, wat een lastige vraag. Onze visie op digitalisering. Eerlijk? Digitaliseren om te digitaliseren heeft geen effect. Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk is een mooie digitale lesmethode een verrijking. Maar alleen in de handen van een leerkracht die de ruimte krijgt om zijn werk als professional te doen. Een veel belangrijkere vraag voor ons bij Blink is: hoe ziet een goed leermiddel eruit?

 

Ontwikkeling van leerlingen

Zes jaar geleden is de educatieve tak van Blink ontstaan vanuit een groep ervaren en bevlogen leermiddelenontwikkelaars. We stelden onszelf de vraag: hebben leermiddelen en lesmethodes nog wel bestaansrecht? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers keer op keer dat er nauwelijks een overtuigende relatie bestaat tussen de kwaliteit van een leermiddel en de kwaliteit van onderwijs. En alle digitalisering ten spijt, technologie heeft hier vooralsnog niet echt iets aan kunnen veranderen.

Als het gaat om de ontwikkeling van leerlingen zijn er namelijk drie dingen die ertoe doen:

  • Een leerkracht die een veilige leeromgeving schept, kinderen uitdaagt en zorgt voor de juiste interactie op het juiste moment;
  • Betrokkenheid en stimulans vanuit ouders/opvoeders;
  • Interactie tussen leerlingen onderling.

Anders geformuleerd: een ‘goede’ leerkracht kan met een ‘slecht’ leermiddel een fantastisch rendement behalen, en een ‘goed’ leermiddel is niets zonder een leerkracht die effectief stuurt. 

 

Heb je ze dan wel nodig, ‘goede’ leermiddelen?

We zijn hierover in gesprek gegaan met – niet overdreven – honderden leerkrachten en leerlingen. Zijn bij hen achter in de klas gaan zitten, om te observeren wat leermiddelen wel en niet kunnen betekenen. Conclusie: Een goed leermiddel, voor zowel de leerkracht als de leerling, is als een trampoline. Als je niet springt, gebeurt er niets. Maar als je wél durft te springen, ga je omhoog. En iedereen springt op zijn eigen niveau, in eigen tempo en vooral in eigen stijl. Soms alleen, maar vooral ook samen.

 

Wat doet en moet die trampoline dan precies?

  1. Via afwisselende, prikkelende, altijd actuele inhoud en invalshoeken leerlingen (helpen) motiveren en uitdagen. Zodat je als leerkracht je leerlingen actief bij de les houdt. Ook als je een keer geen tijd hebt voor lesvoorbereiding, niet lekker in je vel zit of een off-day hebt. 
  2. Leerkrachten tijd en ruimte geven om zichzelf als professional te ontwikkelen en in contact te komen met hun leerlingen. Om energie te krijgen om te blijven experimenteren en steeds beter les te geven. Of je nu net bent begonnen als leerkracht, of al jaren in het vak zit.
  3. Bij onderdelen waar dat relevant is, leerlingen de ruimte geven om zelf aan de slag te gaan. Zodat ze op hun eigen tempo en eigen niveau kunnen werken. En niet hoeven wachten op klassikale instructie als ze die niet nodig hebben

Onze visie op digitalisering is daarom: technologie biedt meer mogelijkheden dan papier als je écht wilt springen. Is dat een bevredigend antwoord? We gaan graag met je in gesprek! Via @blinkdeelt op Twitter of mail naar jorien.castelein@blink.nl.

 

Jorien Castelein
Directeur Blink