Blink Wereld
Voor alle onderzoekers
De nieuwsgierigheid naar het onbekende. De verwondering als nieuwe werelden voor je opengaan. De wil om te weten waar je vandaan komt en over grenzen te kijken. Het zijn de redenen waarom kinderen de wereld willen ontdekken. En daarom breng je als leerkracht de onderzoeker in je leerlingen graag naar boven.
Blink Wereld ondersteunt je hierbij met lesmethodes voor wereldoriëntatie waarbij onderzoekend leren en ontdekkend leren het uitgangspunt zijn. Door de heldere structuur zit jij aan het stuur. Je leert je leerlingen om zelf na te denken, zelf de wereld om zich heen te ervaren en ontdekken. Zodat ze actief hun kennis vergroten.
Daarom Blink Wereld
- Onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren als uitgangspunt
- Heldere structuur en duidelijke aanpak
- 21st century skills komen logisch aan bod
Lesmethodes Blink Wereld
De lesmethodes van Blink Wereld voor wereldoriëntatie gaan uit van een activerende didactiek waarbij leerlingen zelf gaan ontdekken en onderzoeken.
Met Blink Wereld veranderen jouw leerlingen in onderzoekers
Activerende didactiek, dat is de basis van onze lesmethodes voor wereldoriëntatie. Bij de geïntegreerde methode én bij de losse vakken. Zo help je jouw leerlingen zelf werelden te ontdekken en te veranderen in onderzoekers.
Veelgestelde vragen
Hoe kunnen leerlingen digitaal verwerken?
Leerlingen werken met de digitale werkbladen, toetsen en TopoMaster in de leerlingomgeving Blink Start. Zij kunnen hier inloggen via Basispoort (indien de koppeling is geactiveerd), of met hun schoolcode, gebruikersnaam en wachtwoord. Er kan ook vanuit huis worden ingelogd op Blink Start.
Meer informatie over het digitaal werken met het lesmateriaal van Blink vind je op www.blink.nl/lesomgeving.
De resultaten van het leerlingwerk kunnen automatisch worden uitgewisseld met ParnasSys en Momento. Hoe deze koppeling kan worden geactiveerd lees je op www.blink.nl/basispoort-koppeling.
Wordt wereldoriëntatie in groep 3 en 4 ook geïntegreerd aangeboden?
Vanaf schooljaar 2019-2020 is er ook een geïntegreerd pakket voor groep 3/4 beschikbaar. Zelf doen en ontdekken staat centraal binnen deze thema’s. De thema’s bereiden voor op het geïntegreerde lesmateriaal voor groep 5 t/m 8. In vergelijking met groep 5-8 zijn de thema’s compacter en is het eigen onderzoek meer gestuurd. Wanneer je van groep 3 t/m 8 met de geïntegreerde lijn werkt is het mogelijk overkoepelend aan eenzelfde thema te werken. Lees meer over wereldoriëntatie voor groep 3 en 4.
Kun je in combinatiegroepen of leerjaaroverstijgend werken?
Blink Wereld – geïntegreerd biedt een pakket van vijf thema’s per jaar. Er zijn in totaal tien thema’s voor groep 5/6 en tien thema’s voor groep 7/8. Het ene jaar doe je dan pakket A met vijf thema’s en het volgende jaar doe je met pakket B vijf andere thema’s.
Bij andere combinatiegroepen bepaal je met je team uit het pakket van alle thema’s welke thema’s je wanneer en met welke klassen doet. Je kunt dit ook bespreken met je begeleider vanuit Blink.
Hoe komen de 21st century skills aan bod?
Bij de thema’s hebben we een vaardighedenbox met 21st century skillskaarten, onderzoekskaarten en productkaarten. Deze kaarten zet je als leerkracht met name in om het onderzoeksproces, stap 4, te begeleiden. Hierop staan tips over bijvoorbeeld het stellen van een goede onderzoeksvraag, het maken van een powerpointpresentatie maar ook hoe je goed kan samenwerken. De kinderen kunnen daarnaast ook zelf de kaarten inzetten als hulpmiddel bij hun onderzoek. Er staan ook links naar filmpjes en andere documenten bij waar kinderen nog meer informatie kunnen vinden.
In de geleide onderzoekslessen, stap 2, komen de 21st century skills geïntegreerd in de lessen aan bod. Soms ga je bijvoorbeeld informatie op internet opzoeken en soms werk je samen aan het beantwoorden van een opdracht of het doen van een proefje.