Blink Lezen
Gratis proeflicentie?
Wil je meer weten over Blink Lezen en ben je benieuwd naar lesmateriaal? Vraag dan nu een proeflicentie aan.
Al een Blink account? Log hier in
Rijke teksten
Het lezen van rijke teksten is essentieel voor de leesontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen meer leren van een pittige, boeiende tekst waar ze hun tanden in moeten zetten dan van een arme tekst die makkelijk te lezen is. De gekozen teksten in Blink Lezen zijn dan ook altijd rijke teksten. Dat wil zeggen dat we zoveel mogelijk teksten gebruiken die authentiek zijn of teksten die gebaseerd zijn op authentieke bronnen. Met deze teksten wil de schrijver werkelijk iets vertellen. De teksten zijn niet ‘verarmd’ om precies te voldoen aan een bepaald AVI-niveau, of zo geschreven dat er bepaalde woorden in voorkomen om daarmee ‘leesproblemen’ of leesstrategieën te oefenen.
Grote variatie en vrije keuze
Met Blink Lezen lees je binnen een thema (6-8 weken) in de eerste 2 weken met de hele klas hetzelfde leesclubboek. Dit boek is uitgekozen door ons Kinderpanel. Bijvoorbeeld Rosie en Moussa van Michael De Cock, De wilde robot van Peter Brown en de graphic novel Het achterhuis van Anne Frank. Daarna kiezen de kinderen zelf een boek. Ze hebben hierin vrije keuze, al adviseren we wel boeken die binnen het thema passen zodat ze hun woordenschat nog verder uitbreiden bij een thema. En of ze dan informatieve boeken, stripboeken of fictie lezen: dat maakt niet uit. En ook luisterboeken zijn een optie. Met begrijpend kijken en luisteren breiden kinderen ook hun kennis van de wereld en hun woordenschat uit. Bij elk thema zit daarom ook een filmles. En in de lessen wereldlezen komen allerlei soorten teksten aan bod: raps, gedichten, postcasts, websites, tijdschriften en meer. Hoe breder en diverser het aanbod, des te groter de kans op veel lezen. Wie veel leest, wordt vanzelf een betere lezer.