Het nieuwe lezen

Het nieuwe lezen is lezen uit nieuwsgierigheid

Blink Lezen is ontstaan uit een breed gedragen visie op het leesonderwijs: Het nieuwe lezen. Blink ontwikkelde Het nieuwe lezen samen met honderden leraren en leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen en Hogeschool Windesheim. Bekende Nederlandse kinderboekenschrijvers ondersteunen het nieuwe lezen. Paul van Loon, Manon Sikkel, Babs Gons, Edward van de Vendel, Govert Schilling, Mirjam Oldenhave en Anna Woltz, zij zijn allemaal ambassadeur.

In het gratis boek ‘Succesverhaal: ontdek het nieuwe lezen’ zijn alle belangrijke feiten en inzichten over Het nieuwe lezen gebundeld.

De 5 uitgangspunten van Het nieuwe lezen:

  1. Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.
  2. Actief en ook samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.
  3. Een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).
  4. Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken.
  5. Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en grote geheel voor leerlingen duidelijk is.

Blink Lezen en de methode Blink Nederlands (ook bekend als PLOT26) voor het voortgezet onderwijs werken volgens deze vijf uitgangspunten.

Ontdek de wereld.