Blink Lezen
Gratis proeflicentie?
Probeer drie maanden gratis en vrijblijvend Blink Lezen uit. Inclusief zichtzending!
Al een Blink account? Log hier in.
Educatieve verantwoording
Aan de ontwikkeling van Blink Lezen liggen recente inzichten en publicaties uit de wetenschap ten grondslag. We lichten hier graag twee belangrijke uitgaven van experts uit, omdat daarin veel wetenschappelijke inzichten worden samengevat die een belangrijke basis vormden voor Blink Lezen.
1. Rijke taal
Erna van Koeven en Anneke Smits strijden al ruim dertig jaar voor vernieuwing van het leesonderwijs. Zij publiceerden in 2020 het boek Rijke taal, taaldidactiek voor het basisonderwijs.
Dit werk slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs kunt geven, zodat elk kind zijn taalbasis kan vergroten. Wij maken in Blink Lezen veelvuldig gebruik van de wetenschappelijke inzichten die hierin worden beschreven en de vertaling daarvan naar praktische toepassing in de klas.
2. De vele kanten van leesbegrip
Een andere belangrijke wetenschappelijke onderlegger voor Blink Lezen is De vele kanten van leesbegrip van Thoni Houtveen, Roel van Steensel en Sanneke de la Rie.
In dit rapport zijn vele relevante onderzoeken en eerdere literatuurstudies op een overzichtelijke manier bij elkaar gezet. Op basis van deze literatuur benoemen zij factoren die bijdragen aan leesbegrip en -motivatie, maar ook dingen die dat juist niet doen. Die inzichten hebben wij benut bij het ontwikkelen van Blink Lezen.
Meer weten?
In het document ‘Onderbouwing en achtergrond‘ in de lesomgeving en handleiding staat een uitgebreide verantwoording.