Blink Lezen
Ontdek hoe Blink Lezen
het leerkrachthandelen ondersteunt
Leerlingen lezen minder, hebben minder plezier in lezen en lezen minder goed. Herkenbaar? Waarschijnlijk wel, want heel veel scholen hebben ermee te maken. Het is lastig om de trend om te buigen, maar het kan. Hoe? Door het leerkrachthandelen te sturen richting effectief leesonderwijs.
De kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in begrijpend lezen van de PO-raad
Deze kwaliteitswaaier is een product van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, een initiatief van de PO-Raad, VO-Raad en het NRO met als doel om alle kennis over effectief leesonderwijs te vertalen naar handelingsdoelen op scholen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt naar het handelen van vier verschillende groepen: leerkrachten, leesdeskundigen, schoolleiders en bestuurders. Een handig instrument waarmee elke school voor zich kan bepalen of het leerkrachthandelen voldoende ondersteund wordt om het leesonderwijs effectiever te maken.
Ondersteunt jullie leesmethode de leerkrachten zodanig dat ze het verschil kunnen maken? Helpt de leesmethode om leerlingen enthousiast aan het lezen krijgen, zodat ze meer gaan lezen en daardoor uiteindelijk beter leren lezen?
Blink Lezen ondersteunt het leerkrachthandelen
Een van de aanbevelingen is om kinderen langere tijd over hetzelfde kennisrijke brede thema te laten lezen. Om kinderen gevarieerde teksten van goede kwaliteit aan te bieden en om ze met die teksten aan de slag te laten gaan door erover te praten en te schrijven.
Veel van deze aanbevelingen zijn al onderdeel van Blink Lezen. Deze methode heeft zichzelf dan ook al in de praktijk bewezen. Onderzoek onder leerkrachten die werken met Blink Lezen wijst uit dat leerkrachten vinden dat Blink Lezen hun leerkrachthandelen ondersteunt.
Wil je kennismaken met Blink Lezen? Probeer Blink Lezen gratis uit.