Zoeken

Modules van Blink Geschiedenis

Leerjaar 1

Module 1: Jagers en boeren – Dossier 14

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: Leerlingen gebruiken nieuwe technieken en inzichten om een seriemoordenaar te pakken te krijgen die zich laat inspireren door lijken uit de prehistorie.

Achtergrond: Er is weinig bewaard gebleven uit de prehistorie. Het vergt daarom creativiteit om uit de weinige bestaande bronnen, zoals lijken en grafgiften, een reconstructie te maken van wat er in deze tijd gebeurde. Technieken uit onze tijd, zoals DNA-onderzoek, leiden tot nieuwe inzichten en verhalen over de prehistorie.

Module 2: Grieken – Strijd van de Grieken

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: Leerlingen ontdekken welke stadstaat het beste bij hun karakter past en strijden tegen de andere stadstaten over de onderdelen Griekse politiek, filosofie en mythologie. Welke stadstaat wint de strijd?

Achtergrond: De Griekse wereld bestond uit verschillende stadstaten met ieder een eigen bestuur en identiteit. Maar de stadstaten hadden ook een gemeenschappelijke taal en cultuur, waarbij goden een belangrijke rol speelden.

 

Module 3: Romeinen – Rijk in Rome

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: In deze module maken leerlingen een tijdreis naar het jaar 44 v.Chr. Ze moeten hun weg vinden in Rome en zo succesvol mogelijk worden met hun eigen onderneming. Wie wordt het rijkste?

Achtergrond: Rome was eeuwenlang het bruisende middelpunt van een wereldrijk. Mensen uit alle hoeken van het rijk trokken naar Rome in de hoop op sociaal-economisch succes. De stad bood kansen voor al deze verschillende groepen en volken. De handel bloeit. Lukt het de leerlingen om daar een graantje van mee te pikken?

Module 4: Monniken en ridders – Ola en het geheime genootschap

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: Leerlingen zijn de hulplijn van de jonge Ola. Ze helpen haar om toegelaten te worden tot het geheime genootschap de Luminati. Hun opdracht is om de macht van Karel de Grote te onderzoeken aan de hand van bronnen. Lukt het ze om Ola te helpen?

Achtergrond: Karel de Grote was een van de machtigste mannen in de vroege middeleeuwen. Hoe lukte het Karel de Grote om zoveel macht te verzamelen en te behouden in een tijd waarin de wegen in verval waren, lokale heren onderling streden, en er geen groot, goed geolied leger meer was zoals in het Romeinse Rijk?

 

Module 5: Steden en staten – Middeleeuwse stad

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: Leerlingen ‘bouwen’ hun eigen middeleeuwse stad. Ze krijgen te maken met historische gebeurtenissen en maken keuzes die gevolgen hebben voor de ontwikkeling van hun stad. Lukt het hen om grip te krijgen op oorzaken en gevolgen, en hun stad te laten bloeien?

Achtergrond: Vanaf het jaar 1000 groeiden overal in Europa domeinen en dorpen langzaam uit tot steden. Er moesten afspraken gemaakt worden over hoe mensen in zo’n stad het best met elkaar konden samenleven. Een nieuwe groep kreeg daarop invloed: de handelaren en de ambachtslieden. De stad en haar inwoners losten samen problemen op als ziekten, brandgevaar en criminaliteit.

Leerjaar 2

Module 6: Ontdekkers en hervormers – Historische helden

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: Leerlingen onderzoeken de ontdekkingsreizen, hervorming en de Nederlandse opstand. Hun opdracht is een streamingsdienst te helpen voor een nieuwe serie een historische held te kiezen. Wie is hun held?

Achtergrond: De 16e eeuw staat bekend als een eeuw van wereldwijde veranderingen op politiek, economisch, cultureel en religieus gebied. Zo waren er in die periode diverse strijden, met diverse ‘helden’. Zo was er een strijd op zee, met Columbus en Barentz. Maar ook een strijd op papier, tussen Erasmus en Luther. En de strijd om Haarlem, waar Kenau en Filips II een belangrijke rol spelen.

 

Module 7: Regenten en vorsten – Marten en Oopjen te koop

vmbo-gt | havo/vwo

Onderzoek: Leerlingen onderzoeken de ontdekkingsreizen, hervorming en de Nederlandse opstand. Hun opdracht is de conservator van een nieuw museum XVII advies te geven over de aankoop van de schilderijen van Marten en Oopjen van Rembrandt van Rijn. In hoeverre zijn deze schilderijen het symbool van de 17e eeuw?

Achtergrond: De 17e eeuw staat bekend als de gouden eeuw, deze betekenis valt echter te betwisten. In deze periode was de schilderkunst sterk in opkomst, als uiting van nieuwe cultuur en identiteitsvorming van de rijke burgerij.

 

Ontdek de wereld.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen