Differentiatie

Differentiëren gaat bijna vanzelf

Ruimte om te differentiëren, voor jou en je leerlingen

Klassikaal werken, in groepjes of zelfstandig, op eigen tempo. Je kiest zelf in hoeverre je je leerlingen ‘loslaat’. Volledig loslaten kan, want de modules bieden veel ondersteuning bij zelfstandig onderzoek. Als uit de resultaten blijkt dat de leerlingen hulp en oefening nodig hebben, dan kun je die aanbieden vanuit de lesomgeving. Dit kan gaan om het (terug)lezen van uitleg van historische begrippen of moeilijke woorden, maar ook om het (terug)kijken van een animatie over een specifiek onderwerp. De leerlingen en hun docent hebben  toegang tot een vaardigheden-overzicht waarmee zij hulp krijgen bij historische, algemene en vaktechnische vaardigheden. Zo vinden ze hier antwoord op vragen als ‘Hoe orden ik bronnen?’ of ‘Hoe presenteer ik mijn plan?’.

Differentiëren ‘op niveau’

Je krijgt bij elke module toegang tot de materialen van alle niveaus. Dit geeft je nog meer mogelijkheden voor differentiatie binnen een klas. Zo biedt de vmbo-gt versie een evenwichtige combinatie van open en gesloten vragen. De havo/vwo variant geeft meer ruimte voor zelfsturing en autonomie. Deze variant bevat langere leesteksten, meer open vragen en schrijfopdrachten. Wil je een leerling uitdagen of juist meer houvast bieden? Plan via de planningsmodule in je lesomgeving eenvoudig een les op een ander niveau, mét de bijbehorende opdrachten.

Ontdek de wereld.