Zoeken

Het nut van geschiedenis

Hoe help je leerlingen dit nut ervaren?

Leerlingen vragen zich af wat het nut is van het vak geschiedenis. En leraren willen hen laten inzien dat geschiedenis ze kan helpen om te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. Hoe heden en verleden met elkaar verbonden zijn. En hoe zij hen kritisch kunnen leren denken. 

Om je bij deze belangrijke opdracht te ondersteunen, introduceert Blink een nieuwe geschiedenismethode waarin het samen onderzoeken van de geschiedenis centraal staat. Hoe?

  • Vanuit de wereld van nu en het leven van de leerlingen.
  • Jij staat als docent en expert aan het stuur.
  • Combinatie van onderzoekend leren en beschouwende colleges als fundament voor het aanleren van een kritische houding.

Hoe dat werkt in de klas laten we hier graag zien aan de hand van de module Grieken.

De strijd van de Grieken

Leerlingen maken kennis met de verschillende Griekse stadstaten. Zo komen ze in aanraking met de inzichten en waarden van de oude Grieken, die door de geschiedenis heen zijn blijven bestaan en die ons vandaag de dag nog beïnvloeden. Centraal staat het sleutelbegrip ‘identiteit’.

Je leerlingen ontdekken in deze module welke stadstaat het beste bij hen past. De stadsstaten vechten vervolgens een ‘epische strijd’ met elkaar uit op de onderdelen Griekse mythologie, filosofie en politiek.

Elke module is opgebouwd uit een tijdsprong, onderzoekslessen en verdiepende colleges.

Onderdeel 1: Tijdsprong

Elke module begint met de tijdsprong. Een klassikale les waarin je het sleutelbegrip en het tijdvak introduceert. Zo maak je de brug tussen heden en verleden. Bij de Grieken is het sleutelbegrip ‘identiteit’.  De Griekse stadstaten hadden hun eigen kenmerken. Verschillende identiteiten, maar ook een gemeenschappelijke cultuur, dezelfde goden. Wat hoort bij identiteit en wat niet? Wie bepaalt eigenlijk wat identiteit is?

Onderdeel 2: Onderzoekslessen

In vijf onderzoeklessen onderzoeken je leerlingen hun stadstaat. Op basis van kennis over Griekse Goden, filosofen en bestuursvormen strijden ze met elkaar om te bepalen welke stadstaat de beste is. Wat ze doen en leren – onder jouw leiding:

  • Leerlingen vinden uit welke stadstaat het beste bij hun eigen identiteit past.
  • Ze bepalen de kracht en zwakheden van hun polis en werken dat uit in een pitch.
  • Ze leren samenwerken, kort en bondig de kern bepalen en presenteren.
  • Ze verzamelen godenkennis en leren hoe Griekse filosofen antwoorden zochten, hoe bestuursvormen werken.
  • Ze leren debatteren: feiten en voorbeelden verzamelen, spreken voor publiek, actief luisteren en reageren op argumenten van anderen.

In de afsluitende les presenteren je leerlingen nog een keer de superioriteit van hun stadstaat. Je evalueert met vragen als: waarom verschillen ze en wat zijn juist hun overeenkomsten. Zo krijg je ruimte om te bespiegelen. Om hun kennis te verdiepen door complexere verbanden te leggen. En om te checken of de leerdoelen gehaald zijn. Met een rubric beoordeel je dit eindproduct.

Onderdeel 3: Verdiepende colleges

Elke module bevat colleges waarin je verdiepende kennis aanreikt waarmee leerlingen de historische context van het onderzoek nog beter begrijpen.  In deze module is dat een les over de Atheense democratie in vergelijking met de democratie die wij nu in Nederland hebben. Je kunt deze ruimte ook gebruiken om eigen accenten te leggen.

Dit zeggen collega-docenten over Blink Geschiedenis

“Ik hoor nooit meer de vraag: Waarom hebben we geschiedenis?”

Marloes Dortmans, Zuiderbos College

“Dit is energie in de klas”

Ronald Schepers, Arentheem College (Thomas a Kempis)

Alle ontwikkelingen volgen?

Ontvang 6 keer per jaar tips, inspiratie voor je lessen. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Daarom Blink Geschiedenis

  1. Maakt het nut van geschiedenis tastbaar door het verleden te verbinden met de wereld van nu en het leven van de leerlingen.
  2. Activeert leerlingen door een combinatie van onderzoekslessen en colleges, interactieve verhalen en afwisselende werkvormen.
  3. Helpt je om bij leerlingen een kritische houding te ontwikkelen.
  4. Geeft ruimte om eigen accenten te leggen en keuzes te maken.
Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen