donderdag, 21 januari 2016

10 tips voor onderzoekend leren

Vanaf 2011 hebben wij een vernieuwende methode wereldoriëntatie ontwikkeld waarin onderzoekend en ontdekkend leren centraal staat. In de zoektocht naar wat werkt in de praktijk, hebben wij met tientallen leerkrachten gesproken, zaten wij bij meer dan vijftig scholen achter in de klas en zagen we honderden leerlingen aan het werk. Dit zijn onze 10 gouden tips voor leerkrachten die onderzoekend en ontdekkend willen gaan leren!

 

1 Draai de rollen om

Laat de kinderen het leuke werk doen. Ga niet zelf op onderzoek uit voor je les, maar laat de kinderen dit doen. Laat ze zich afvragen hoe iets zit (pas dan wordt leren leuk en onthoud je het beter!). Geef ze proefjes, neem ze mee in een experiment, laat ze iets op internet onderzoeken en stimuleer ze om te presenteren wat ze allemaal hebben ontdekt.

 

2 Prikkel de nieuwsgierigheid

Stel open vragen en laat de kinderen naar het antwoord zoeken. Hou informatie achter en geef de kinderen de rol van spoorzoekers. Verwoord samen een probleem en ga op zoek naar de oplossing. Verras ze! Bedenk mysteries en creëer de hele week door huh-momenten die de leergierigheid opwekken, want de leukste klas is een lerende klas.

 

3 Heb lol

Start met lol en gebruik humor. De huh, de wow en aha zorgen voor de lol om te onderzoeken, te maken, je in te leven, in je hoofd te reizen en op het puntje van je stoel te zitten. Laat rare foto’s zien, verrassende filmpjes of zet kinderen op het verkeerde been. Lol is de motor van de les, motiveert altijd en maakt lesgeven leuk!

 

4 Koester emoties

Emotie zorgt dat dingen voor de lange termijn beklijven. Voelen is onthouden, zegt ook de wetenschap. Vraag iemand naar de leukste momenten op de basisschool; er ligt altijd een emotie aan ten grondslag. Topografie en woordjes verdwijnen, maar samen met de leerkracht een vis of koeienoog opensnijden blijft een levenslange ervaring.

 

5 Laat de hersens kraken

Bijt af en toe op je tong om antwoorden te geven. Daag alle leerlingen echt uit om hun hersens te laten kraken. Als je zelf moet nadenken en onderzoeken, onthoud je het zoveel beter en langer!

 

6 Leer nog meer

Samen iets onderzoeken levert zoveel meer op dan alleen nieuwe kennis. Je leert hoe je onderzoek doet, waar je iets kunt vinden, hoe je gegevens vergelijkt, hoe je je mening vormt en kritisch leert denken. Bedenk dat je kennis overal vandaan kunt halen en benoem en waardeer de skills die de kinderen hebben opgedaan om tot die kennis te komen.

 

7 Fouten maken moet!

Als je spelenderwijs mag leren, kom je pas vooruit als je fouten mag maken. Fouten zijn leerzaam. Je moet bekijken welk pad je was ingeslagen, je afvragen waarom het fout ging, en hoe je dit weer kunt oplossen. Het goed doen of weten is niet het doel, maar het proces van het onderzoeken. Geef de kinderen daar alle ruimte voor!

 

8 Werk samen

Onderzoeken en samenwerken horen bij elkaar. Ook al doe je alleen je onderzoek, je wilt altijd je belevenissen delen en over je resultaten vertellen. Besteed aandacht aan hoe je in de klas met elkaar samenwerkt en gebruik creatieve vormen. Brainstorm, laat iedereen op geeltjes ideeën opschrijven en stimuleer ze om out of the box te denken.

 

9 Zorg voor veiligheid

De vrijheid om onderzoek te doen vraagt veel veiligheid in de klas. Stel daarom duidelijke grenzen. Zo laat je als leerkracht zien wie je bent en waar je voor staat. Voor kinderen is het belangrijk dat ze weten wat ze aan je hebben. Zo kunnen ze ook zichzelf te laten zien.

 

10 Durf inconsequent te zijn

Bij het stellen van grenzen is het belangrijk dat je consequent bent, maar neem af en toe ook de vrijheid om inconsequent te zijn. Als je de teugels in handen hebt, kun je die af en toe ook laten vieren! Soms vraagt het onderzoek erom. Dus laat de kinderen bijvoorbeeld gerust een middag hun mobiel meenemen om een filmpje te maken of laat ze lekker wild dansen bij hun zelfgemaakte lichtshow.